Contractul pe care Bechtel îl are cu statul român va fi verificat de corpul de control al premierului.
Decizia a fost luată la cererea lui Victor Ponta. Iar verificările se vor îndrepta asupra tuturor clauzelor din contract, dar şi asupra termenelor de finalizare a lucrărilor.
Aceste verificări vin în contextul în care, potrivit unor surse, constructorul american ar refuza despăgubilire propuse de statul român pentru rezilierea contractului.
Premierul Victor Ponta a cerut verificarea contractului pe care statul român îl are cu firma Bechtel. Iar corpul de control al primului ministru va lua la puricat toate clauzele încheiate între cele două părţi, dar şi termenele de finalizare al lucrărilor.
Aşa se face că, rezilierea anunţată de ministrul Şova a fost practic amânată.
„Rezilierea contractului este o chestiune de zile, mai sunt unele detalii de pus la punct în această perioadă”, a declarat Dan Șova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură.
Controlul a fost confirmat şi de ministrul Şova, care a precizat că inspectrii vor verifica derularea contractului de la început şi până în prezent, deoarece opinia publică doreşte să ştie cum au fost cheltuite fondurile.
Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până cel târziu în 2012. Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executaţi doar 52 de kilometri.
Compania americană Bechtel pleacă din România după 10 ani în care a reuşit să construiască doar 52 de km din autostrada Transilvania.
Totul în schimbul a un miliard de euro. Acesta nu este însă singurul contract păgubos încheiat de cea mai mare companie de construcţii din SUA.
Chiar dacă a avut parte şi de realizări grandioase, Bechtel a păgubit mai multe state prin practicarea unui preţ mult mai mare decât fusese stabilit iniţial, dar şi prin calitatea inferioară.
În schimbul a 2,2 miliarde de euro, Bechtel trebuia să construiascã 452 de km de autostradă până în 2012. Numai că a încasat jumãtate din această sumă, deşi a reușit să finalizeze doar 50 de km între Turda şi Gilău. Pe seama românilor, compania americană a obţinut profituri uriaşe. Doar în 2011 a câştigat 60 de milioane de euro, cu toate că n-a construit niciun kilometru. Toate aceste scandaluri l-au determinat pe ministrul marilor proiecte de infrastructură, Dan Şova, să anunţe rezilierea contractului cu Bechtel.
Eșecurile Bechtel nu se opresc însă la România. În Bolivia, firma din SUA a semnat un contract pentru privatizarea rezervelor de apă din al treilea oraş ca mărime al ţării. Imediat, preţul apei s-a dublat şi de aici până la o adevărată tragedie nu a mai fost decât un pas. 6 persoane au murit şi alte zeci au fost rănite după ce oamenii au ieşit în stradă, iar şcolile au fost închise.
Şi în Boston au fost probleme la o reţea de autostrăzi suspendate. Deşi iniţial proiectul trebuia să coste 3 miliarde de dolari, preţul final a ajuns la 15 miliarde. 3 ani mai târziu o parte din tunel s-a prăbuşit, Bechtel fiind acuzată pe lângă întârzieri şi de folosirea unor materiale necorespunzătoare.