Curse neprofitabile, politică de distribuţie ineficientă, achiziţii nejustificate, angajări şi salarii netransparente. Cam aşa s-ar traduce situaţia actuală a operatorului aerian Tarom, scrie Ziarul Financiar. Într-un raport al Corpului de Control al Primului ministru este prevăzut faptul că în cazul în care Tarom nu regândeşte reţeaua de rute pe care operează pentru a nu mai pierde bani riscă să rămână fără lichidităţi.
Rutele pe care Tarom operează au fost neprofitabile în ultimii ani, potrivit Ziarului Financiar. Mai exact în ultimii patru ani, compania aeriană de stat a avut pierderi de aproape 200 de milionae de euro. Două treimi din rutele pe care le are Tarom spre Europa de Sud-Est au un grad mediu de încărcare de 54%. Iar pe cursele spre destinaţii din Orientul Mijlociu gradul de ocupare este de 66%, cel mai bun grad de încărcare fiind pe rutele interne, de 67%, arată datele din raportul Roland Berger, văzut de ZF.
Mai mult decât atât, compania de stat continuă să aibă o politică de distribuţie şi de preţ tradiţională. Spre exemplu, anul trecut Tarom a vândut doar 7% din biletele de avion pe internet, faţă de 90%, cum vând companiile low-cost, şi de 20%, cum înregistrează alţi jucători tradiţionali.
O altă problemă a companiei aeriene de stat este faptul că are în componenţă mai multe tipuri de aeronave care necesită intervenţii tehnice specializate, ceea ce majorează costurile cu personalul tehnic de întreţinere şi reduce puterea de negociere a Tarom la achiziţia pieselor de schimb necesare întreţinerilor periodice.
Tarom are parte de o concurenţă puternică pe majoritatea rutelor pe care se deplasează. Şi asta atât din partea companiilor low cost prezente pe piaţa locală, cât şi din partea altor companii.
În plus, traficul companiei aeriene de stat este mult sub cel al altor companii de stat tradiţionale. Asta deşi numărul de salariaţi pe care îi are este mai mare.