Medicul Octavian Jurma a vorbit, joi seară, în emisiunea „Actualitatea” de pe B1 TV, despre siguranțaelevilor în condițiile epidemiologice actuale, odatăcu redeschidereașcolilorîn România.
Specialistul a explicat că din punct de vedere medical riscul nu a trecut și trebuie luate măsuri bine cântărite pentru nu ajunge, din nou, la situația încare școliletrebuie închise, cum s-a întâmplat în septembrie.
S-arelaxatmult atitudinea față de riscul epidemiologic încontextul școlar. Din punct de vedere medical nu avem o relaxare. Această relaxarea nu este justificată din punct de vedere epidemiologic, dar este într-adevărjustificată din punctde vedere educațional. Trebuie să hotărâm ce punem înainte: educația sau siguranța? Ca săne dăm seama cât de mare este riscul epidemiologic, să ne uităm la Centrul European de Control al Bolilor. Din punctul lor de vedre, o țară nu poate să pretindă că este în scenariul vedere dacă nu are o rată de testare în care rata de pozitivare să fie sub 4%.La noi pandemia a fost de mult politizată. Aceleași probleme au rămas nerezolvate din toamnă și s-au închis școlile după două săptămâni. Hai să deschidem în asa fel încât să rămână deschise, decât valma și închidem de-a valma”, a spus Jurma.
Emisia video va porni imediat. Daca aveti un ad blocker activ va rugam dezactivati-l.
Octavian Jurma a declarat și cămăștile de protecție de calitate și aerisirea periodică aclaselor scad semnificativ riscul de transmitere a virusului, chiar mai mult de cât distanțarea impusă între elevi.
„Un metru în plus sau în minus într-o sala de câteva zeci de metri pătrați în care se stă patru ore și se vorbește nu e o diferență atât de mare. În schimb, impactul acestei distanței este asupra numărului de copii din clasă, pentru ca asta va duce la înjumătățirea numărului de copiii din clasă, dacă se impune această distanta, și din punctul acesta de vedere se poate asigura ca densitatea copiilor este ceva mai mică. Este un lucru care se putea prevedea din timp pentru ca a fost aceiași problemă și în toamnă.
Sunt experți care consideră că această distanță fizică este absolut esențială, însă dacă o înțelegem ca fiind în spațiu și timp ne dam seamă că din anumite puncte de vedere, o mască mai bună sau aerisirea mai frecventă poate avea un impact mai benefic decât jumătate de metru în plus intre elevi. Jumătate de metru intre elevi scade numărul de elevi, deci înjumătățește grupul expus la risc. Distanta ar trebui să fie circulară în jurul copilului, degeaba sta la un metru unul lângă celalalt stângă, dreapta, dacă sunt la jumătate de metru unul în spatele celuilalt pentru că e mult mai probabil ca fluxul aerul să meargă în față decât în lateral. Sunt o grămadă de lucruri care tind e geometria spațiului care s-au analizat dar nu exista niște concluzii foarte clare. Dacă masca este de calitate și se aerisește frecvent, probabil ca riscul este mai mic decât cel obținut cu impunerea unei jumătăți de metru într-o perioada de 4 ore”,a mai spus medicul.