Târâș-grăpiș, marile proiecte de infrastructură rutieră încep să treacă de stadiul de „doar pe hârtie”. Așa cum bine știm, la nivel național există o mare lipsă a șoselelor de mare viteză, iar zona Moldovei este cea mai defavorizată din acest punct de vedere.
În următorii ani, 3 autostrăzi sunt planificate să se construiască în regiunea Moldovei. B1.ro a consultat datele oficiale prezentatede CNAIR:
A7: Ploiești – Pașcani (Ploiești, Buzău, Focșani, Bacău, Pașcani)
Autostrada A7 este cel mai avansat proiect, deși despre A8 se discută de mai bine de 15 ani. În 2020 au fost inaugurați deja 16 km din A7, un tronson care se suprapune cu Centura Bacăului. Proiectarea va fi finalizată în anul 2021 pentru toate sectoarele autostrăzii, cu posibile întârzieri. Construcția propriu-zisă va începe cel mai probabil, în anul 2022/2023. Inaugurarea A7 ar putea fi prin 2026.
A8: Târgu Mureș – Ungheni (Târgu Mureș, Târgu Neamț, Iași, Ungheni)
Pentru 2021 este programată începerea lucrărilor la podul Ungheni, podul de peste Prut, care va fi legat de Autostrada Târgu Mureș – Ungheni. Data de deschidere a traficului pe podul de 1 kilometrueste anul 2024.
Până atunci însă, trebuie demarată faza de proiectare, în anul 2021, care va fi gata în anul 2023. Cel mai probabil, construcția autostrăzii va începe în anul 2024/2025.
A13: Sibiu – Bacău (Sibiu, Brașov, Bacău)
Proiectul se află abia în etapa de pregătire pentru faza de proiectare, întocmirea documentației pentru inițierea procedurii de achiziție publică. Proiectarea este programată să înceapă în anul 2021 și să se încheie în 2023. Construcția autostrăzii ar urma să înceapă în 2024/2025.
Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt de la CNAIR dat afară după ce l-a ironizatpe ministrulRăzvan Cuc, al Guvernului Dăncilă, crede că până la darea în trafic a autostrăzilor promise e nevoie de mulți ani de așteptare.
„Problema este căfiecare ministru al Transporturilor, care a venit în funcție în ultimii ani, nu a făcut nimic pentru a schimba șablonul de abordare și de gestionare a proiectelor. Ca atare, a devenit deja tradiție ca în diverse faze de execuție, pe anumite sectoare din șantier, constructorul sănu aibă,de fapt, posibilitatea sălucreze. Sau săinvoce o astfel de imposibilitate. Și aici vorbim de exproprierea terenurilor, care nu asigurăposesia întregului șantier sau de relocarea utilităților, care este lungităși producîntârzieri inclusiv din cauza exproprierilor.
Aici, abordarea MT (n.r. – Ministerul Transporturilor)trebuie săfie total diferitădecât cea de pânăacum și în esență,trebuie săfie proactivă. Tot o schimbare de șablon este necesarăși la verificarea SF-urilor (n.r. – studii de fezabilitate)și a PT-urilor (n.r. – proiecte tehnice). Este de notorietate faptul căinformațiile care apar pe hârtie sunt frecvent contrazise de situația din teren. Problemele astea cumulate, dar și altele, legate de conduita unor constructori, au adus întârzieri pe aproape toate șantierele din România. În multe cazuri chiar s-au dublat sau chiar s-au triplat perioadele prevăzute în contract.
Luând în calcul toate lucrurile astea și observând căatitudinea persoanelor care au venit acum la minister este similarăcu cea a înaintașilor, sunt extrem de sceptic călucrurile vor merge altfel de acum înainte. Ca atare, măaștept săcontinue întârzierile pe șantiere și sănu se respecte termenele de predare a obiectivelor. Atât la proiectele aflate în derulare, cât și la cele care vor fi lansate. Așa căacei10 ani, cred ca vor fi, de fapt, 15 sau chiar mai mult. Practic, 1.000 de km de autostradă construiți în 10 ani, se pot construi în Romania doar în condiții ideale. Ori noi suntem la ani luminădepărtare de condițiile cât de cât normale”, a declarat Șerbănescu pentru B1.ro.
În ceea ce privește autostrăzile din Moldova, fostul purtător de cuvântde la CNAIR este de asemenea, sceptic.
„Mai degrabă,prin 2023 s-ar putea semna un prim contract pentru începerea lucrărilor. Lucrarile reale, nu celepregătitoare, ar putea săînceapăprin 2024. Iar de finalizat, Dumnezeu cu mila!Și aici, mărefer la A7, la A13 și eventual la A14 (Suceava-Satu Mare). A8 cred cănu începe pânăîn 2026 și nu se terminămai devreme de 2035. Asta și pentru că oricum, în zonele de munte și de arii protejate, vorbim în general despre o procedură de execuție mai îndelungată”, a mai precizat Alin Șerbănescu.