Situația magazinelor din retailul nealimentar este extrem de dificilă.Multe societăţi comerciale care activează în acest domeniu intră în faliment, fiind aflate în imposibilitatea de a mai rezista pe piaţă, a transmis miercuri Organizaţia Patronale a Retailerilor din România.
Specialiștii au semnalat în numeroase rânduri, atât public, cât şi prin comunicări transmise factorilor de decizie, situaţia cu care se cronfruntăretailul nealimentar din România. După o perioadă de 3 luni în care magazinele au fost închise din cauza pandemiei de coronavirus, odată cu redeschiderea centrelor comerciale vânzările au rămas sub nivele mult inferioare celor de anul trecut.
În medie, scăderile vânzărilor din magazinele nealimentare în ultimele luni au ajuns la 60%-80%, iar situaţia este extrem de dramatică. Scăderea de trafic din lunilie iulie-august a fost de până la 60%, cu vârfuri chiar și de 75%, media situându-se în intervalul unor scăderi de 35%-50%, față de același interval din 2019. Nici în Vinerea Neagră nu s-au înregistrat prea multe vânzări. Procentele au fost cu aproximativ 50% mai mici decât cele de la ediţia anterioară.
Aceste scăderi puternice ale volumului vânzărilor nu au putut fi evitate chiar și în condițiile în care retailerii au aplicat tăieri semnificative ale marjei comerciale, chiar și cu până la 78%, fiind înregistrate situații în care peste 20% din întreg volumul comercializat a avut marjă negativă.
Primele magazine care au intrat în faliment sunt cele ale micilor companii din domeniu, unde nu există o contrabalansare a pierderilor de pe piaţa locală cu veniturile de pe pieţele externe.
”Magazinele din retailul nealimentar încep să închidă definitiv unul după altul, ca într-un joc de domino. Nu este însă un joc, este vorba de branduri locale, de angajaţi şi familiile lor. Vorbim de situaţii disperate şi de antreprenori care nu mai au resurse, financiare şi emoţionale, să reziste. Deja există dificultăţi majore în plata taxelor şi a salariilor, fără a vorbi de chirii şi alte cheltuieli operaţionale. Autorităţile poartă responsabilitatea luării şi implementării rapide a unor decizii care să salveze această industrie, la fel ca în majoritatea statelor europene, care au implementat măsuri de compensare a efectelor devastatoare produse de restricţii încă din luna aprilie. Proprietarii şi administratorii de centre comerciale nu mai pot salva unilateral situaţia. Lipsa acţiunii autorităţilor, în al 12-lea ceas, va condamna retailul nealimentar şi comerţul modern în ansamblu la faliment”, a declarat Roxana Socaciu, director executiv RoRetail, conform Agerpres.
Închiderea magazinelor din retailul nealimentar va avea un impact economic şi social negativ pe termen lung, fiindpuţin probabil ca, odată închise, aceste afaceri să se mai poată redeschide pe viitor. Astfel, RoRetail solicită ca măsurile de compensare promise de autorităţi să se materializeze cât mai rapid, fiecare zi care trece fără niciun fel de sprijin sau orizont de timp privind susţinerea concretă a industriei, urmând să conducă la noi şi noi falimente în retailul nealimentar.