Ludovic Orban: Suntem într-un punct critic. Există un risc foarte mare de suprasaturare a sistemului medical / Protejarea sănătății oamenilor e un obiectiv fundamental al nostru (VIDEO)

Ludovic Orban: Suntem într-un punct critic. Există un risc foarte mare de suprasaturare a sistemului medical / Protejarea sănătății oamenilor e un obiectiv fundamental al nostru (VIDEO)
Foto: Inquam Photos / George Călin

Premierul Ludovic Orban a vorbit duminică, pentru B1 TV, despre evoluația epidemiei de coronavirus din România, despre noile măsuri anti-COVID-19 care intră în vigoare de luni, despre situația economică și alegerile parlamentare din 6 decembrie.

Declarațiile premierului Ludovic Orban, pentru B1 TV:

Ludovic Orban: Suntem într-un punct critic și oamenii trebuie să înțeleagă / Protejarea sănătății e un obiectiv fundamental al nostru

  • Despre discuțiacu producătorii agricoli: Am discutat personal cu peste 100 de primari ca să pună la punct. La orice situație trebuie găsite soluții. Sunt piețe închise care nu pot funcționa. Sunt și multe piețe deschise. Am vorbit cu primarii să găsească soluții. S-a făcut o întreagă campanie de către PSD că nu protejăm producătorii autohtoni.
  • Suntem într-un punct critic și oamenii trebuie să înțeleagă. Fiecare om care se îmbolnăvește e supus unui risc. Noi trebuie să avem ca obiectiv constant reducerea numărului de infectări. Protejarea sănătății și a vieții oamenilor e un obiectiv fundamental în activitatea noastră. Există un risc foarte mare de suprasaturare a sistemului medical. Noi am luat măsuri permanent pentru creșterea numărului de locuri în spitale, la secțiile ATI, și luăm în continuare măsuri, dar putem atinge o limită. Limita e mai ales de personal. E și o limită de rezistență umană. La un număr așa mare de cazuri, foarte mulți obosesc.
  • Aceste măsuri erau absolut necesare. Amținut cont de evaluările specialiștilor privind principalele locuri în care se infectează oamenii. Piețe închise… Controalele din piețe nu au dus la un rezultat pentru că nu a crescut gradul de conformare. Noi vrem să lăsăm posibilitatea consumatorului să-și aleagă de unde vrea marfa, din supermarket sau din piață. Producătorii trebuie sprijiniți în aceesul către piață. În supermarketuri se vând produse românești care respectă minime standarde. Ca să ajungi în supermarket, nu poți să te duci tu, ca producător individual, că supermarketurile cer sortar, ambalare, marcare, o anumită cantitate. Aici trebuie făcute investiții în spirjinul producătorului, să poată ajunge pe piață.Vor fi construite centre regionale pentru a face aceste activități care individual se pot face foarte greu. Asta e realitatea. Există o cultură a asocierii.
  • Culmea e că plâng pe umerii producătorilor autohtoni PSD-iștii, care parcă au făcut tot ce au putut în ultimii ani ca să îi pună pe butuci pe producătorii autohtoni. Foarte multe dintre firmele care au luat în administrare piețe nu au făcut investițiile pe care trebuiau să le facă, nu au asigurat condiții de desfacere, inclusiv servicii sanitare. Pe închirierea tarabelor s-a făcut o adevărată mafie, în care puțini producători reușesc să facă cu adevărat desfacerea produselor lor. De multe ori sunt niște oameni înțeleși între ei care iau prin închiriere pe o perioadă mai lungă tarabe și impun ”mercurialul”.
  • Am solicitat prefecților să discute cu primarii și să pună la punct măsuri, ca să ne asigurăm că producătorii români au unde să-și vândă marfa, iar oamenii să-și poată cumpăra produsele românești, proaspete, în continuare. Nu se închid piețele. Se suspendă o perioadă de 30 de zile. Vedem cum evoluează pandemia în perioada asta. Se suspendă activitatea în piețele care sunt în spații închise. Ele nu sunt bine amenajate, nu au ventilație, nu se pot respecta normele de protecție sanitară. Mulți din consumatori și din vânzători sunt, în general, oameni mai în vârstă, care sunt mult mai vulnerabili riscului de a dezvolta forme severe ale bolii COVID. Deja sunt amenajări. Am vorbit cu peste 100 de primari. Au explicat ce fac fiecare. Amdiscutat detalii. Ce scuze încă o dată pentru inconvenientele pe care le creăm printr-o astfel de măsură, dar măsura în sine își propune să păstreze la minim riscul de contaminare, mai ales în rândul persoanelor în vârstă. E un inconvenient pe o perioadă limitată.
  • Din nou, trag un semnal de alarmă: respectarea regulilor e foarte importantă, în mijloacele de transport în comun, la locurile de muncă. În birouri riscul de infectare e mai mare decât acolo unde se lucrează în spațiile deschise. De asta am spus în măsurile prezentate de președintele Iohannis de utilizarea activității la dominiciliu sau a telemuncii. Ele trebuie să se realizeze peste tot unde e posibil atât înnpublic, cât și în privat. Asta diminuează număru de persoanelor care ajung în birouri, scade aglomerația din mijloacelor de transport și e o formulă eficientă. Noi am dat stimulente pentru telemuncă, de exemplu, companiilor ca să-și achiziționeze tehnica.
  • O altă măsură pe care o vom implementa e decalarea programului de lucru, adică oamenii să înceapă activitatea la ore diferite. Asta ajută prin faptul că scade aglomerația din mijloacele de transport. Oriunde se crează aglomerație e risc de transmitere chiar dacă poartă mască
  • Despre economie. Prognoză CE – scădere economică de 5%, deficit de 10%:E a doua îmbunătățire a prognozei. ȘiFMI și-a îmbunătăți prognoza. Noi am depășit estimările, că ele sunt făcute static, nu țin cont de politicile economice implementate de Guvern. România esingura țar în care investițiile publice au avut un impact pozitiv în creșterea economică. Suntem singura țară care acrescut investițiile publice în vrede de criză economică . Asta se resimte asupra creșterii economcie. Companiile sunt mai puțin afectate decât în alte zone, pentru că noi am luat măsuri: am amânat până în 25 octombrie plata unor taxe și impozite, am dat facilități la plată, am lăsat lichidități în companii pentru a le permite să aibă capital de lucru și să-și susțină investițiile și să plătească salariile, am accelerat rambursarea TVA, am permis rambursarea înainte de efectuarea controlului. Am implementat măsuri pentru asigurarea capitalului de lucru și pentru investiții prin IMM invest pirn programul de garantare al creditelor pentru companiile mari, prin granturi pe care le-am instituit. Zona HORECA a fost foarte afectată, dar și aici, pe lângă măsurile pe care le-am adoptat, vom introduce o formă de ajutor de stat care e deja folosită în două țări europene. o schemă prin care compensezi 20% din pierderea cifrei de afaceri pe 2020 raportat la 2019. Se dau bani efectiv. 20% din cifra de afaceri. rin MInisterul Economiei, care are și turismul. Noi deja pregătim actul normativ. Vom face solicitare către Comisia Europeană, pentru că orice formă de ajutor de stattrebuie aprobată anterior de CE că altfel dacă le dai bani companiilor și schema nu e aprobată, companiile trebuie să dea banii înapoi.
  • Și pe zona culturală privată pregătim o schemă de ajutor de stat, vedem ce au folosit alte țări. E foarte complicat de generat schema asta că e o varitate de forme de organizare: ONG, companii, unii lucrează pe cont propriu, deci e complicat de găsit o formă de compensare a pierderilor suferite din cauza restricțiilor. Suntem în pregătirea schemei. Viața culturală a fost afectată.
  • Pe o parte din aceste scheme există finanțări europene.
  • Pentru părintele care stă acasă cu copilul se acord acest ajutor de 75% din salariu. E foarte greu fiecare persoană să facă, dar persoana solicită companiei și compania AJOFM. Vom perfecționa schema asta.
  • Pe aproape toate măsurile luate au fost livrate online, nu a mai fost necesară prezența beneficiarului la ghișeu. Vrem pe orice fel de măsură să folosim acest mecanism. Am avut miliardul de euro pentru companii, granturi pentrucompanii, deja s-au derulat procedurile, granturile de 2000 de euro pentru microîntreprinderi sau SRL-urile pentru angajați. Nu s-a ajuns la 100 de milioane pentru că am pus condiția să aibă cifra de afaceri pe 2019 de 5000 de euro. Altfel veneau o mulțime de firme nou înființate și depuneau cereri. Pe granturile pe IMM-uri alocarea a fost alocarea inițială a fost de 350 de milioane, dar solicitățrile sunt vreo 22.000, care acoperăm cam 900 și ceva de milioane. Am decis să suplimentăm suma cu 500 de milioane de euro. Acest miliard e din fonduri europene. Avem program de granturi pentru start-up-uri pentru studenți. Deja e alocat pe companiile care facilitează implementarea programulu. Așteptăm cererile.
  • Producția industrială a crescut constantîn ultimele patru luni. Când vom avea datele pe octombrie, sunt convins că va fi încă o lună de creștere. Investițiile au fost și ele în creștere. A crescut consumul pentru că a crescut salariul mediu net. E un paradox, lumea aproape nu crede. Sunt date INS! Salariul mediu net a crescut cu 7,5%. Sunt locuri de muncă, există o creștere a veniturilor oamenilor care lucrează. Avem una dintre cele mai mici rate ale șomajului din UE. La AJOFM sunt înregistrați circa 360.000 de așa-ziși șomeri. O parte sunt în plată, alții au ieșit din plată. Șomajul e în scădere. Datele Revisal: Noi aveam în România cu 20.000 de angajați cu contract de muncă în plus la 1 octombrie, față de 1 ianuarie, înainte de a izbucni pandemia și criza economică aferentă. Deci în România a crescut, în perioada pandemiei -sub guvernarea noastră, cu modestie o spun – numărul de angajați cu contact de muncă cu 20.000. N-au albit contracte. Noi am avut o gândire legată de locurile de muncă, am aplicat măsuri active. De exemplu noi am fost primii care am aplicat o măsură cativă pentru români care s-au întors din Diaspora: au beneficiat trei luni de plata a 50% din salariu, nu mai mult de 2500 de lei. A fost prima dată când un guvern a stimulat companiile să angajeze români reveniți în țară.
  • Păstrăm șomajul tehnic, care se plătește acolo unde sunt restricții. Toți angajații restaurantelor au dreptul de a benefia de șomaj tehic. Mă rog, depinde de cum e organizată firma. Păstrăm și sistemul de program flexibil de muncă. pregătim o OUG să-l flexibilizăm și mai mult să-l facem mai atractiv pentru companii. Analizăm modele din alte țări europene.
  • Ce se întâmplă cu școlile:Totul depinde de evoluția pandemiei. Noi vrem ca elevii să revină la clase, dar nu putem face abstracție de ce se întâmplă. La școală nu se infectează, dar se infectează în alte locuri, când nu sunt sub supravegherea părinților, bunicilor sau a profesorilor. Sunt destule ocazii când tinerii se întâlnesc. Adolescenții, nu doar la noi, sunt răspândaci de virus. Ei nu dezvoltă forme grave. Marea majoritate nu prezintă simptome vizibile, dar transmit virusul. Nenorocirea e că primii care transmit virusul sunt părinții, bunicii, care pot fi afectați într-o măsură foarte mare. Am luat decizia de a le suspenda 30 de zile și din cauza transportului. Din păcate, transportul nu se desfășoară în condiții de protecție sanitară, iar în orașele mari, activitatea școlilor crește numărul persoanelor din transportul în comun și, implicit, mărește riscul de infecție. Ministerul Educației trebuie să fie foarte sever și riguros să se asigure că profesorii, învățătorii in cursurile online, că evoluează, că-și îmbunătățesc cunoștințele digitale. Cei care și-au dorit au beneficiat vara de cursuri de îmbunătățire a competențelor digitale. Orice cadru didactic, în perioadă de pandemie, știe că poate ajunge să predea online. Deci e o chestiune de autoperfecționare pe care trebuie s-o aibă. Cei mai mulți o au, dar avem și unii conservatori. Au apărut cazuri de profesori cărora li s-au desfăcut contractele de muncă pentru că au refuzat să predea online.
  • Despre restricționarea circulației pe timp de noapte: Restricții de circulație s-au introdus doar noaptea între 23.00 și 05.00. Eu am trei căței, știu ce înseamnă un animal de companie. Pot să-l plimb până în ora 23.00 și apoi nu mai are nevoie să iasă afară. Nici nu se trezesc la 05.00. Rezistă până la 06.00-06.30. Cei care muncesc, care au deplasări pe motive profesionale, dar și cei care merg, de exemplu, la o rudă pe care o îngrijesc, dacă merg la farmacie… Menținem deschise farmaciile și benzinăriile. Nu prea mai există (conceptul de magazin non-stop). Am păstrat doar activitățile care sunt necesare pe timpul nopții. 98% dintre români, dacă nu muncesc în schimburi, dorm. Nu doar noi am introdus aceste restricții. Am și așteptat o perioadă să vedem dacă dau efecte în alte țări și se pare că dau. Asta pentru că tinerii noaptea petrec. Se făceau petreceri în toate locurile posibile. Eu nu am fost convins de la început de utilitatea acestor restricții până într-o seară, când m-am întors pe la 12 noaptea acasă și am văzut două grupuri de tineri pe stradă. Nu aveam mască, nimic. Cum erau așa grupați, dacă era unul bolnav, sigur îmbolnăvea o jumătate. Ei se duceau acasă și-și îmbolnăveau părinții și bunicii. E un factor de risc major.
  • Noi am crescut capacitatea de diagnosticare și o vom mai crește
  • Noi nu avem niciun control asupra asimptomaticilor. Ei nu se diagnostichează nu știu că sunt bolnavi și transmit virusul. O parte din măsuri sunt să reducem riscul de transmitere a virusului de către acești asimptomatici.
  • Am prevăzut în Ordonanța pe care am adoptat-o să achiziționăm 3 milioane de teste rapide, teste antigen, pe care le vom utiliza în UPU-uri în spitale, în căminele de vârstnici. Vom folosi pe o scară mai mare. Aceste teste, dar și cele real time PCR au o precizie, dar sunt cu atât mai precise cu cât cantitatea de virus e mai mare. Poți să te pozitivezi de la o zi la alta. Ministrul Virgil Popescu s-a testat și a ieșit negativ, a doua zi a ieșit pozitiv. De asta testele se fac conform definiției de caz. Noi decontăm 200 de RON pe un test. Am stat și ne-am gândi să reducem decontarea, dacă facem asta creăm un inhibitor în realizarea testelor și toată lumea ne-ar acuza că reducem suma decontată…Costul efectiv variază de la centru la centru, depinde de cine operează centrul, depinde de o serie de factori.
  • Avem o stare a economiei mai bună decât multe alte țări europene. Asta și pentru că am crescut absorbția de fonduri europene. Am aborbit aproape de trei ori mai mult în perioadă echivalentă față de guvernele anterioare. Pe infrastructură în special, deși foarte multe proiecte erau blocate și a trebuit să le deblocăm. O să avem o perioadă de absorbție foarte mare. În 6 ani cât a fost PSD pe niciun proiect mare de investiții Comisia Europeană nua a probat finanțarea. A trebui să venim noi să se aprobe finanțarea tronsonului de autostradă Pitești – Sibiu.
  • Despre alegeri: În România s-au organizat alegeri duminica trecută. S-au organizat seciți de votare pentru prezidențialele din Republica Moldova. În SUA s-au organizat alegeri prezidențiale, Au fost alegeri în Polonia, Croația. Parlamentul are o durată limitată de patru ani. Pe 20 decembrie, mandatul actualului Parlament expiră. Oricum,actualul Parlament dominat de PSD e expirat din punct de vedere politic, al legitimității și reprezintă un pericol uriaș pentru oameni. Dacă menținem actualul Parlament, în orice moment ar putea să mai facă un rău României, cum a mai făcut în ultimele luni, pentru că sunt majorități care se formează în jurulPSD, care dictează decizii total contare intereselor generale ale României. Alegerile parlamentare sunt fundamentale, trebuie să dea un Parlament legitim, care să fie conformcu voințaromânilor. Alegerile nu sunt un moft, democrația înseamnă alegeri. Nu poți fără alegeri. Păi actualul Parlament o să numească în continuare oameni care Renate Weber, Florin Iordache, Dorneanu etc. Nu putem să mai tolerăm existența unui Parlament expirat, a unui Parlament care nu mai are niciun fel de legitimitate. Parlamentul de multe ori ne-a pus bețe în roate.
Urmăriți B1TV.ro și pe
`