Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel,prezintă o imagine dezolantă a litoralului românesc. În ciuda serviciilor care lasă de dorit în multe locuri, pandemia de coronavirus a fost o ocazie ideală pentru ca operatorii economici să mărească prețurile, precizează șeful ANPC, într-un interviu pentru Agerpres. Iar românii au ales în număr mare litoralul Mării Negre în acest an forțați de criza sanitară pe fondul căreia au fost impuse condiții speciale de călătorie către multe destinații preferate, în alți ani, de turiștii din țara noastră.
Întrebat cum a găsit litoralul românesc în acest an, Paul Anghel a răspuns: ”Practic, sunt aceleaşi servicii care lasă de dorit, în unele cazuri, deşi am avut tendinţa să cred că, după 10 ani în care românii au văzut aproape tot globul, vor fi mult mai exigenţi cu ce li se oferă, masa critică nu pare a fi atinsă. Din păcate, aş mai sintetiza: aceeaşi atitudine pro japcă, costuri nejustificate, personal nepregătit, extenuat şi irascibil, atitudine sfidătoare, patroni care nu înţeleg relaţia serviciu/cost/respect, prost gust generalizat, plastic peste tot. Nu suntem încă suficient de educaţi, din păcate, să nu stingem ţigara în nisip, îngropând-o ulterior discret rămânând „micul nostru secret”. Capacul berii îl descoperim printre scoici, în nisip, cu orice alt rest/gunoi întregeşte tabloul de pe plajă.
Ce să vă spun despre atmosferă? Circ, bâlci, muzică de proastă calitate, ţipete, hăhăială, trotuare neterminate, străzi găurite, capace de canal pe post de jaloane, fructe expirate la preţ de trufandale, 80% din personal nu respectă nimic din ce ar trebui să reprezinte „bariera” anti-Covid”, a declarat directorul general al ANPC.
În ceea ce privește felul în care arată plajele din România, Paul Anghel a spus că nu a văzut nicăieri în lume atât de multe alge ca pe litoralul din țara noastră.
”Dacă vorbim de cum arată plajele, toate sunt pline de cioburi, capace de sticlă sau multe scoici. Dacă intri în mare, până la genunchi sunt alge. Poţi să îţi pierzi foarte uşor copilul în alge, mai ales dacă e copil mic”, a mai declarat șeful ANPC.
Acesta mai spune că pandemia de coroanvirus a fost cumva speculată de operatorii economici care au profitat de acest context pentru a mări tarifele, deși serviciile lasă în continuare de dorit.
”Evident, nu vreau să generalizez. Există şi excepţii. Îmi pare rău pentru cei care înţeleg ce înseamnă turismul, pentru cei care au muncit 30 de ani să dezvolte acest segment, pentru cei care au investit şi au depus eforturi enorme. Se pare că aceştia au rămas şi ei tot excepţii. Aş concluziona spunând că Litoralul 2020 în România, în vremea pandemiei, este o justificare continuă a costurilor şi a serviciilor slabe şi o binecuvântare pentru a mări preţurile”, a susținut Paul Anghel.
În tot acest context, turistul român a ales totuși, în acest an, să-și petreacă vacanțele în țară, ”captiv” din cauza pandemiei.
„Dacă alege Grecia anul acesta, pentru patru persoane îl mai costă cel puţin 1.200 de lei, în cel mai bun caz, testele Covid, iar mulţi profită de faptul că românul nu poate să plece şi fac japcă”, a mai spus șeful ANPC, precizând că în luna septembrie, instituția pe care o conduce va publica rezultatele controalelor făcute în această vară, atât în stațiunile de la mare, cât și în cele montane.