CCR a stabilit 1 septembrie ca termen de depunere a punctelor de vedere privind conflictul dintre Guvern și Parlament

CCR a stabilit 1 septembrie ca termen de depunere a punctelor de vedere privind conflictul dintre Guvern și Parlament
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Curtea Constituțională a stabilit data de 1 septembrie ca termen pentru transmiterea punctelor de vedere de la Guvern și Parlament privind existența unui conflict juridic, ca urmare a depunerii moțiunii de cenzură în sesiune extraordinară, au precizat oficiali ai CCR, vineri, pentru Agerpres.

CCR a stabilit 1 septembrie ca termen de depunere a punctelor de vedere privind conflictul dintre Guvern și Parlament

Cabinetul liberal de la Palatul Victoria, prin prim-ministrul Ludovic Orban, solicită CCR să constate dacă existăo situație conflictuală între Guvern și Parlament, „generată de depunerea unei moţiuni de cenzură în perioada dintre cele două sesiuni parlamentare ordinare, cu consecinţa convocării unei sesiuni extraordinare exclusiv numai pentru prezentarea moţiunii fără dezbaterea şi votarea acesteia”, conform sesizării depuse vineri de către Ionel Dancă, șeful Cancelariei premierului, la CCR.

Potrivit textului, situaţia conflictuală este derivată „din încălcarea dispoziţiilor art.113 alin.(4) coroborat cu art. 66 alin.(1) din Constituţie”.

„Conflictul juridic de natură constituţională există între Guvernul României şi Parlament şi derivă direct din Constituţie (art.113 alin.(4) coroborat cu art.66 alin.(1)), în sensul în care blocarea procedurii moţiunii de cenzură la etapa prezentării acesteia fără parcurgerea celorlalte etape procedurale în aceeaşi sesiune parlamentară menţine Guvernul României, parte a puterii executive, într-o situaţie incertă fapt declarat contrar Constituţiei, prin decizii anterioare ale Curţii Constituţionale (Decizia nr.1525/2010), deoarece afectează principiul stabilităţii activităţii Guvernului, dedus din dispoziţiile art.102 alin.(1) şi art.113 din Constituţia României”, se mai arată în sesizare.

În text se mai adaugă că „existenţa conflictului juridic de natură constituţională este generată de depunerea moţiunii de cenzură în perioada dintre sesiunile ordinare ale Parlamentului, cât şi de convocarea unei sesiuni extraordinare având ca obiect numai prezentarea moţiunii de cenzură, fiind încălcate dispoziţiile art.113 alin.(4) şi ale art.147 alin.(4), în sensul în care procedura dezbaterii moţiunii de cenzură odată declanşată, aceasta nu poate fi oprită după prezentarea moţiunii în şedinţa comună a celor două camere, prin încheierea sesiunii extraordinare Decizia CCR nr. 1525/2010)”.

Ce mai spune Guvernul în sesizarea depusă vineri la CCR

În plus, Guvernul Orban susține căGuvernul susţine că moțiunea de cenzură inițiată de 205 deputați și senatori la data de 17 august 2020, vând conținutul prezentat în sesiunea extraordinară din data de 20 august 2020, „nu poate fi dezbătută şi votată în altă sesiune ordinară sau extraordinară decât cu încălcarea dispoziţiilor art. 113 alin.(4) din Constituţia României, deoarece Guvernul ar fi supus unei duble sancţiuni în temeiul aceluiaşi act politic epuizat (moţiunea de cenzură înregistrată în data de 17 august 2020) prin nediscutarea şi votarea acestuia în cadrul sesiunii parlamentare în care a fost depus”.

Conform aceleiași sesizări, cele două Camere ale Parlamentului trebuiau să fie convocate în sesiune extraordinară comună „la momentul iniţierii moţiunii de cenzură”.

„Potrivit jurisprudenţei CCR, procedura moţiunii de cenzură, odată declanşată, nu poate fi oprită (Decizia nr. 1525/2010). Odată depusă, această trebuie să fie în mod obligatoriu dezbătută şi votată. Pentru a asigura stabilitatea şi predictibilitatea acţiunilor instituţiilor fundamentale ale statului, o moţiune de cenzură trebuie prezentată, dezbătută şi votată în cursul aceleiaşi sesiuni. Aşadar, pentru a asigura respectarea prevederilor art. 113 coroborate cu cele ale art. 1 alin. (5) din Constituţie referitor la principiul cooperării loiale, o moţiune de cenzură, pe lângă numărul minim al semnatarilor, trebuie depusă în cadrul unei sesiuni parlamentare. Depunerea unei moţiuni de cenzură în afara unei sesiuni parlamentare nu este de natură să asigure raţiunea însăşi a existenţei sale, nu permite exercitarea deplină a drepturilor de care se bucură parlamentarii în exercitarea mandatului şi goleşte de conţinut controlul parlamentar exercitat asupra Guvernului”, se spune în acelaşi text.

Guvernul a mai arătat că „în cazul convocării sesiunii extraordinare, dacă plenul nu s-a exprimat asupra posibilităţii desfăşurării acesteia ori exclude din ordinea de zi pentru care fost convocat chiar prezentarea, dezbaterea sau votarea moţiunii de cenzură, una dintre condiţiile esenţiale deduse din întreaga arhitectură constituţională a controlului parlamentar este imposibil de realizat, moţiunea de cenzură în cauză neputându-se vota în cursul sesiunii extraordinare respective”.

„Aşadar, în măsura în care veţi constata că este posibilă depunerea unei moţiuni de cenzură între cele două sesiuni ordinare şi Constituţia nu exclude, de principiu, iniţierea şi depunerea unei moţiuni de cenzură în cadrul unei sesiuni extraordinare comune, considerăm că sesiunea trebuie să fie întrunită la momentul iniţierii moţiunii de cenzură, iar odată depusă, procedura parlamentară nu poate fi fragmentată, acesta fiind sensul art. 113 alin. (3) care se referă la un dezbaterea moţiunii imediat «după 3 zile de la prezentare». În mod evident, legiuitorul constituant a avut în vedere parcurgerea acestor etape în mod succesiv, prin raportare la natura moţiunii de cenzură, ca procedură derulată în mod accelerat şi care are ca obiectiv final retragerea sau, din contră, reconfirmarea încrederii Guvernului”, potrivit aceleiași sesizări.

Tags:
Urmăriți B1TV.ro și pe
`