Traficul aerian global nu va reveni la nivelurile de dinainte de criza COVID-19 mai devreme de cel puțin 2024 – cu un an mai târziu decât se anticipa anterior, a precizat Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA).
„Deși economiile dezvoltate din afara SUA au avut în mare parte succes în ceea ce privește ținerea sub control a răspândirii virusului, mai multe focare au izbucnit în aceste economii. Mai mult decât atât, sunt puține semne de ținere sub control a virusului în multe economii emergente importante, care în combinație cu SUA reprezintă 40% din piețele globale de trafic aerian”, a adăugat IATA.
Un alt factor pentru poziția „mai pesimistă” a IATA este reprezentat de reducerea călătoriilor corporative, dar și nivelul redus de încredere al clienților, în condițiile în care este de așteptat ca oamenii să prefere să își amâne deplasările din cauza îngrijorărilor legate de siguranța locurilor de muncă, creșterea șomajului și teama de îmbolnăvire cu COVID-19.
Astfel, organizația se așteaptă ca îmbarcările să scadă cu 55% în 2020 comparativ cu 2019 și deși a subliniat că numărul pasagerilor ar trebui să crească într-un procent de 62% în 2021, chiar și atunci va fi la o treime din nivelul înregistrat în 2019. Acestea fiind spuse, la acest capitol, nivelul din 2019 ar putea fi atins abia în 2023.
Revenirea lentă la normal este generată și de faptul că piețele interne se redeschid mai repede decât cele internaționale.
Traficul internațional s-a micșorat cu 96,8% în iunie comparativ cu aceeași lună a anului trecut. Transportatorii europeni au văzut cum cererea a scăzut cu 96,7% în iunie față de perioada similară din 2019, în timp ce, în luna mai, căderea a fost de 98,7%.
„Reușitele științifice în lupta cu COVID-19, inclusiv dezvoltarea unui vaccin de succes, ar putea permite o revenire mai rapidă”, a mai explicat IATA.
Potrivit lui Alexandre de Juniac, director general și CEO al IATA, traficul internațional reprezintă două treimi din traficul aerian global în vremuri normale. Vara, care de obicei este cel mai prolific anotimp al industriei, aduce puține rezultate pentru că multe țări rămân închise, sub restricții, sau chiar au impus „carantine ucigașe de ofertă”.
„Pentru companiile aeriene, aceasta este o veste proastă care arată nevoia ca guvernele să continue cu măsurile de carantină”, a continuat oficialul.
Mai mult decât atât, el a lansat un apel către guverne și le-a cerut să implementeze măsuri care să stimuleze încrederea în traficul aerian.