Turismul, transporturile și domeniul HoReCa au fost grav afectate decriza epidemică declanșată de noul coronavirus de tip SARS-CoV-2.Angajaţii din aviație și automotive au pierdut chiar şi 35% din salariu în luna mai a acestui an faţă de perioada similară din 2019, potrivit Intitutului Național de Statistică (INS).
Analiștii economici prognozează că unda de șocse va resimți și în alte domenii, dar România va avea o imagine exactă a impactului abia la sfârșitul verii, când este așteptat ca numărul îmbolnăvirilor cu Covid-19 să scadă.
Între timp, analizele indică faptul că peste un milion de angajați din economia autohtonă au intratîn șomaj sau au fost disponibilizați din cauza crizei economice provocată de pandemia de coronavirus.
Transportul aerian a fost printre primele domenii lovite de criza provocată de pandemia de coronavirus.
Închiderea frontierelor și restricțiile de circulație către statele membre ale Uniunii Europene (UE)au redus mobilitatea persoanelor, pe toate căile – aerian, terestru sau cu feroviar – și prin urmare, efectele negative pentru aceste domenii s-au făcut imediat resimțite.
De exemplu, Alexandru Niculescu este însoţitor de bord şi, pentru că nu a mai avut lucrat din lipsa curselor aeriene,venitul salariali-a scăzut cu aproximativ 60% faţă de anul precedent,mai ales că nu a mai beneficiat dediurne.
„Venitul unui însoţitor de bord este de aproximativ 1.400 de lei în cazul şomajului tehnic şi în jur de 2.300 de lei în cazul în care jumătate de lună se munceşte, în actualele condiţii, adică efectuând 3-4 curse”, a mărturisit bărbatul.
Potrivit unui studiu alConsiliului Național pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (CNIMM), printre principalele efecte pe care le simt antreprenorii ca urmare a pandemiei de coronavirus sunt:
-scăderea vânzărilor
-suspendarea temporară a activităţii
-disponibilizări
-restrângerea activității
-întârzieri la plata furnizorilor
– închiderea unor firme
Și cei care activează în domeniul HoReCa au înregistrat mari pierderi în contextul primului val de infecție cu coronavirus Covid-19, mai ales căhotelurile și restaurantele au fost închise temporar, conform decretului prezidențial care a instituitstarea de urgență pe teritoriul României. Nici acum lucrurile nu merg prea bine pentru patronii de restaurante și baruri, având în vedere că în momentul de față nu se pot organiza evenimente precum nunți, botezuri, cununii, parastase sau zile onomastice cu un număr mare de participanți, din cauza restricțiilor care interzic adunările mai mari de 50 de persoane.
De asemenea, transportul rutier de mărfuris-a confruntat cu cevadificultăți de funcționare.
La debutul pandemiei de coronavirus, Uniunea Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a emis un avertisment cu privire la măsura de autoizolare a șoferilor profesioniști care ar fi putut duce, în cinci zile, la lipsa de alimente în magazine.
„Țineți deschise finanțele, energia și transporturile! Țineți deschise sectoarele care dacă sunt afectate produc imediat efecte catastrofale! Blocarea transporturilor rutiere de mărfuri va crea efecte imediate și catastrofale iremediabile prin oprirea producției și comerțului”, este semnalul de alarmă transmis, în urmă cu ceva timp, de UNTRR.
În urmă cu două săptămâni, compania UNTRR a solicitat membrilor Parlamentului European (PE) să respingă pachetul de mobilitate la votul final, având ca miză supraviețuirea transportatorilor români și viitorul întregii industrii de transport rutier europene.