Comisia Europeană anunță că UE sprijină redresarea economică a statelor membre prin injectarea a aproape 2,2 miliarde de euro în 140 de proiecte-cheie în transport. În cazul României, 118 milioane de euro vor fi investite în 10 proiecte. Printre acestea se numără modernizarea liniei de cale ferată Gara de Nord București – Aeroportul Internațional Henri Coandă și studiile de fezabilitate pentru modernizarea liniilor de cale ferată București – Craiova, respectiv Apahida – Suceava. Finanțarea se va realiza prin intermediul Mecanismului pentru interconectarea Europei. Până acum, MIE a sprijinit 794 de proiecte în sectorul transporturilor, valoarea totală a investițiilor fiind de 21,1 miliarde euro.
Comisia Europeană a anunțat joi că 140 de proiecte-cheie din transport vor primi aproape 2,2 miliarde de euro. Scopul este ca astfel să fie sprijinită redresarea economică a blocului comunitar, să fie construite pe tot continentul legăturile de transport care lipsesc și să fie create noi locuri de muncă.
În ceea ce privește România, UE va injecta aproape 118 milioane de euro în zece proiecte de infrastructură. Printre acestea se numără:
Modernizarea liniilor și instalațiilor de cale ferată de la Complexul Feroviar București Nord (studiu de fezabilitate) – Alte 4,3 milioane, bani europeni, vor ajunge în proiectul are ca scop modernizarea subsistemele de cale ferată, prin implementarea unui sistem ce asigură interoperabilitate. Și aici urmează să fie realizat studiul de fezabilitate.
Adina Vălean, Comisarul european pentru Transporturi, a precizat că se așteaptă ca această contribuție să genereze investiții de cinci miliarde de euro: „Investim în diferite tipuri de proiecte, cum ar fi transportul pe căi navigabile interioare, conexiunile multimodale, combustibilii alternativi sau infrastructura feroviară de mari dimensiuni. Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) este unul dintre instrumentele noastre esențiale pentru crearea unui sistem de transport rezilient și rezistent la crize, care este vital în prezent, dar și pe termen lung”.
Proiectele vor beneficia de finanțare prin intermediul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE), schema de granturi a UE pentru infrastructura de transport. De la lansare, în 2014, și până în prezent, MIE a sprijinit 794 de proiecte în acest domeniu, valoarea totală ajungând la 21,1 miliarde de euro.
Pentru perioada 2014-2020, sunt disponibile pentru granturi 23,2 miliarde de euro din bugetul UE, în vederea cofinanțării proiectelor privind rețeaua transeuropeană de transport.
UE va sprijini 55 de proiecte de infrastructură feroviară care vizează rețeaua centrală transeuropeană de transport, cu un cuantum total de 1,6 miliarde de euro. Alte 142 milioane se vor duce în 19 proiecte de trecere la combustibili mai ecologici pentru transporturi.
Nouă proiecte, ce vor beneficia de o finanțare europeană de peste 49,8 milioane de euro, vor contribui la dezvoltarea unui sistem feroviar interoperabil în UE.
„Contribuția financiară a UE se acordă sub formă de granturi, cu diferite rate de cofinanțare, în funcție de tipul de proiect. Pentru 10 proiecte selectate în cadrul mecanismului de finanțare mixtă, sprijinul UE urmează să fie combinat cu o finanțare suplimentară din partea băncilor”, transmite Comisia Europeană.