România a intrat luni, 15 iunie 2020, în a intrat în a treia etapă de relaxare a restricțiilor impuse pentru limitarea răspândirii pandemiei de coronavirus, astfel că, mall-urile au fost redeschise. În acest context, Consiliul Concurenței a făcut recomandări firmelor mici care au spații închiriare în centrele comerciale.
Mai precis, Consiliul Concurenței recomandă firmelor care au spații închiriate în centrele comerciale să își negocieze independent condițiile contractuale cu proprietarii sau administratorii centrelor.
Coordonarea comportamentului pe piață sau a prețurilor poate fi sancţionată din perspectiva regulilor de concurenţă naţionale și europene.
Însă, firmele mici care au fost afectate de criza cauzată de Covid-19 pot apela la un mediator, la asociație sau la un alt terț pentru a le reprezenta interesele, dar trebuie să respecte regulile de concurență.
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat, potrivit unui comunicat de presă, că firmele mici ”care au fost închise și care au înregistrat pierderi în această perioadă, pot fi reprezentate de un intermediar, astfel încât concurenții să nu facă schimb de informații sensibile, cum sunt prețurile, politica comercială etc”.
”În același timp, recomandăm firmelor să ne consulte cu privire la compatibilitatea inițiativelor lor cu legislația în domeniul concurenței”, a adăugat el.
Recomandările au fost făcute în contextul în care mai multe companii au anunțat că nu își vor redeschide magazinele din centrele comerciale care au continuat să solicite plata integrală a chiriei pentru ultimele luni, în condiţiile în care activitatea retailerilor a fost oprită.
Specialiștii au atras atenția că proprietarii magazinelor trebuie să îndeplinească anumite condiții stricte pentru a se redeschide și a nu apărea noi focare de coronavirus.
Profesorul Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie și membru al Organizației Mondiale a Sănătății, a declarat că redechiderea centrelor comerciale este o măsură rațională, deoarece ”dacă am în mall deschis un supermarket alimentar foarte mare, unde merge foarte multă lume, nu cred că este un risc suplimentar dacă acele persoane se duc în magazine care au și alt profil”.
Cu toate acestea, magazinele trebuie ”să verifice ca numărul de persoane prezente într-un anumit moment într-un spațiu limitat să nu exceadă dimensiunea acelui spațiu”.
Pentru a fi limitată răspândirea pandemiei de SARS-CoV-2, mall-urilor trebuie să asigure circa 4 metri pătrați pentru fiecare persoană care se află în interior.
O altă propunere a medicului epidemiolog este ca pe ușa fiecărui magazin să scrie că este permis simultan accesul a X persoane, în funcţie de mărimea magazinului.
Pe de altă parte, cumpărătorii trebuie să poarte în continuare mască de protecție, să păstreze distanța fizică față de ceilalți și să își dezinfecteze mâinile cât mai des. De altfel, dezinfectante vor fi puse la dispoziție la intrarea în fiecare magazin, după cum cere legea.
Reamintim că luni mai multe măsuri impuse pentru prevenirea extinderii pandemiei de coronavirus au fost relaxate.
Astfel că, pe lângă redeschiderea mall-urilor, au fost redeschise și piscinele exterioare, sălile de fitness și de tratament balnear.
Totodată, se reiau activitățile sportive, cu maximum șase participanți, dar și activitatea din creșele, grădinițele și afterschool-urile private și de stat.
Mai mult, de pe 15 iunie se pot organiza și evenimente private cu 20 de persoane, dacă sunt în interior, și 50, dacă au loc în exterior.