Criza provocată de pandemia de COVID-19 a adus schimbări semnificative în privința comportamentelor cumpărătorilor din România și a pieței produselor electrice. De mai bine de șase săptămâni România se află în stare de urgență, fapt ce a coincis cu un lung șir de restricții, precum limitarea deplasărilor, închiderea școlilor, încurajarea activităților de la distanță. Situația economică a românilor s-a modificat, de asemenea, după ce peste un milion de angajațiau fost trimiși în șomaj tehnic, iar mai bine de 270.000au avut contractele individuale de muncă încetate. Cum era de așteptat, toate acestea i-au încurajat pe românii aflați în autoizolare sau care s-au confruntat cu efectele crizei provocată de COVID-19 să se orienteze către anumite tipuri de produse electrice, în momentul în care au simțit nevoia să le cumpere din magazine sau să le comande online.
La solicitarea B1.RO, reprezentanții marilor retaileri de pe piața din România au precizat că în această perioadă au explodat vânzările la echipamente IT, necesare desfășurării activității economice de la distanță. Pentru că românii au avut mai mult timp de petrecut acasă, au crescut semnificativ vânzările la electrocasnice, iar închiderea saloanelor sau a frizeriilor i-au determinat pe aceștia să se ocupe singuri de aspectul lor și să comande numeroase produse de înfrumusețare.
Reprezentanții companiei eMAG, cel mai mare lanț de magazine care se ocupă cu vânzarea online de produse electronice și electrocasnice au explicat cum a evoluat piața în ultimele săptămâni dominate de criza privind COVID-19:
“Introducerea stării de urgență și a restricțiilor de mobilitate, cu scopul de a limita răspândirea acestui virus a atras mai multe schimbări de comportament în rândul clienților. În primul rând, adoptarea regimului de muncă de la distanță, alături de trecerea către învățarea online au determinat creșteri ale vânzărilor pentru echipamentele care se pretează pentru aceste activități”, au precizat reprezentanții eMAG.
Aceștia au prezentat pentru B1.RO care au fost principalele produse preferate de români în perioada pandemiei:
În contextul crizei COVID-19, eMAG a înregistrat o dublare a vânzărilor la laptopuri, monitoare și tablete, față de aceeași perioadă a anului trecut.
Creșteri însemnate de 50% au vizat jucăriile și consolele de gaming.
Totodată, faptul că sălile de fitness sunt închise, în contextul stării de urgență, mulți români au continuat exercițiile fizice acasă, așa cum se poate vedea prin triplarea vânzărilor la aparatele de fitness și a aparatelor sportive.
Pe de altă parte au existat și scăderi în unele categorii de produse, cum ar fi genți pentru voiaj, aparate foto, unde scăderea este de 70-80%. De asemenea, la categoria auto (anvelope, jante și uleiuri auto) au fost scăderi de 20-30%, semn că restricțiile privind deplasarea populației și-au pus serios amprenta asupra acestui sector.
Reprezentanții eMAG precizează că pertotal, schimbările au generat o creștere de peste 35%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
De asemenea, pe fondul recomandărilor autorităților de a evita folosirea cash-ului, aproximativ 60% dintre comenzi sunt plătite cu cardul, iar în București procentul a ajuns la 70-75%, în creștere de la 40%.
La rândul lor reprezentanții magazinelor Flanco au precizat pentru B1.RO că restricțiile impuse în contextul pandemiei au schimbat tendințele în ceea ce privește cumpărăturile.
“Deoarece oamenii stau în casa, aceștia doresc să își facă viața mai ușoară, mai frumoasă, să comunice mai simplu și să se doteze cu produse care sa îi ajute să lucreze de acasă”, precizează reprezentanții companiei.
Iată în ordinea comandării lor care au fost cele mai vândute produse din magazinele fizice: televizoare, smartphonuri, produse pentru îngrijire personală dedicate bărbaților, accesorii IT- gaming- electronice, boxe portabile, multifuncționale/imprimante.
În ceea ce privește vânzările înregistrate pe Flanco.ro ordinea descrescătoare a produselor comercializate arată în felul următor: produse pentru îngrijire personală dedicate bărbaților, multifuncționale/imprimante, televizoare, laptop-uri pentru gaming, smartphones, aspiratoare robot.
Reprezentanții lanțului de magazine Altex, au precizat la rândul lor că mulți români au profitat de criza provocată de COVID-19 pentru a-și înlocui electrocasnicele vechi din casă: “tendința este simplă, se vând produsele necesare cum ar fi electrocasnicele, care înlocuiesc produsele vechi pe care cumărătorii le au deja. De asemenea produsele de IT, care sunt necesare pentru că se lucrează de mult de acasă în perioada asta”.