Licitaţie cu scandal la Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF), pentru achiziţia a 40 de trenuri electrice regionale.
Câştigătoarea iniţială a licitaţiei a fost asociere româno-chineză (Astra Vagoane – CRRC Qingdao Sifang), dar celelalte două companii participante (Siemens şi Alstom) au depus deja contestaţii, acuzând condiţiile dure impuse de autoritate, informează adevarul.ro.
Licitaţia a demarat în primăvara lui 2019, valoarea iniţială a contractului fiind între 1,7 şi 4,5 miliarde lei, pentru 40 – 80 unităţi rame electrice regionale şi pentru mentenanţa acestora pe o perioadă de 15 – 30 ani de la livrarea fiecărei rame electrice, urmând ca acestea să fie livrate în maximum 32 de luni de la semnarea contractului.
Siemnes Mobility, Alstom Ferroviaria S.p.A – Alstom Transport SA şi asocierea Astra Vagoane Arad – CRRC Qingdao Sifang (China) au fost producătorii înscrişi la licitaţie.
Preţul oferit pentru fiecare unitate de tren electric regional (RE-R), inclusiv instruirea personalului, a fost de 23,48 milioane lei în cazul CRCC, de 31, 23 milioane lei – Siemens Mobility şi de 32,59 milioane lei – Alstom.
Producătorii participanţi s-au angajat ca livrarea primei garnituri să se facă în 18 luni – Asocierea CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători, 23 de luni – Siemens, iar Alstom Ferroviaria S.p.A – Alstom Transport SA în 24 de luni.
Pentru livrarea întregii cantităţi, chinezii au promis un termen de 32 de luni, Siemens Mobility – 31 de luni, iar Alstom Ferroviaria S.p.A – 40 de luni.
În privinţa numărului de locuri pe scaune, cel mai bine a stat Alstom Ferroviaria S.p.A – 232, urmat de CRCC Qingdao Sifang – cu 210 şi de Siemens Mobility – cu 200 de locuri.
Chinezii au câştigat şi la capitolul costuri cu consumul de energie.
ARF a desemnat trenurile chinezeşti drept câştigătoare, ceilalţi doi producătoiri contestând condiţiile dure impuse de ARF.
Ulterior, s-a ajuns şi la contestaţii în justiţie.
Siemens a contestat faptul că ARF a înăsprit condiţiile de utilizare a trenurilor în baza cărora urmau a fi redeterminate consumurile de energie, acuzând compania chineză desemnată câştigătoare că a scăzut consumul de energie cu 32%, lucru absolut „contrar logicii şi nejustificat pentru orice persoană care deţine minime cunoştinţe de ştiinţă a fizicii”.
Celebra companie germană mai spune că ARF a fost inserat noi staţii de oprire care nu apăreau în termenii iniţiali şi că trenul va consuma astfel mai multă energie trebuind să pornească de mai multe ori de pe loc.
O altă cerinţă, neprevăzută iniţial, o reprezintă deschiderea uşilor în toate staţiile indicate, acesta fiind alt motiv de creştere a consumului energetic.
Tribunalul Bucureşti a stabilit un prim termen de judecată al procesului pentru data de 4 martie, prin urmare va mai trece mult timp până noile trenuri vor ajunge în ţara noastră.
Cele 40 de trenuri ar urma să fie repartizate CFR Călători, dar şi operatorilor privaţi.