Compania indoneziană „Lion Air” a luat în calcul trimiterea piloţilor săi la simulatoare, astfel încât să se familiarizeze cu controversatul aparat Boeing 737 MAX, însă compania Boeing a indicat că acest lucru „nu este necesar”, relatează Bloomberg.
Îngrijorările companiei fiind, de fapt, legate de costurile necesare trecerii prin simulator, nu neapărat apiloţilor „Lion Air” (o companie relativ mică), ci mai degrabă apiloţilor companiilor aeriene mari.
„Acum şi ăştia de la Lion Air au nevoie de un simulator să zboare MAX-ul, şi poate şi din cauza propriei prostii. Încă încerc să-mi dau seama cum să rezolv problema asta! Idioţii”, a precizat un angajat al Boeing într-un mesaj scris în 2017 şi circulat prin sistemul de comunicare internă al Boeing.
„Ce naiba!!!! Dar compania lor sorăîl zboară deja!”, a răspuns un alt angajat, făcând referire la compania aeriană malaeziană, „Malindo Air”.
La doar un an distanță, pe data de 29 octombrie 2018, fix un avion al companiei „Lion Air” s-a prăbuşitîn Marea Java, la scurt timp de la decolare, cu 189 de pasageri la bord.
Compania Boeing, prin vocea CEO-ului său interimar, a reacţionat la mesajele recent-publicat, precizândcă: „Aceste documente nu reprezintă ce are mai bun Boeing. Tonul şi langajaul mesajelor sunt nepotrivite, mai ales atunci când sunt utilizate în legătură cu lucruri atât de importante, şi nu reflectă cine suntem ca şi companie sau cultură pe care am creat-o”.
Foto: Fostul CEO al companiei Boeing, Dennis Muilenburg (sursă foto: hepta.ro)
Până la această oră, toate aeronavele „Boeing 737 MAX”, din toată lumea, sunt ţinute ela sol până la clarificarea cauzelor care au dus la prăbuşirea aparatelor companiei „Lion Air” şi „Ethiopian Airlines” și până când sunt primite toate aprobările.
Anul trecut, în ciuda prăbuşirii (şi a scandalului care a urmat) din 2018, tot „Lion Air” a cerut în regim de „urgenţă” aproape 200 de avioane Boeing 737 MAX. Asta după ce, iniţial, susţinuse că îşi va anula comanda de 187 de avioane în valoare de 21 de miliarde de dolari. Potrivit companiei indoneziene, comanda este menită să-i susţină strategia de dezvoltare, bineînţeles, odată ce modelul 737 MAX va fi primi toate aprobările necesare din partea organsimelor de reglementare.
Iar pe 10 martie 2019, un alt avion Boeing 737, dar al companiei Ethiopian Airlines, s-a prăbuşit în timp ce efectua o cursă de la Addis Ababa (Etiopia) către Nairobi (Kenya). La două zile după acest al doilea accident, companiile aeriene şi-au oprit la sol aparatele model Boeing 737 MAX.
Accidentele, precum şi modul în care Boeing a răspuns, au dus la cele mai mari scăderi de venituri din istoria companiei, precum şi la pierderea funcţiei de preşedinte al comitetului de acţionariat a lui Dennis Muilenburg (directorului general executiv al companiei). Ulterior Dennis Muilenburg şi-a pierdut şi funcţia de directorul general executiv al companiei, dar a primit în schimb 80 de milioane de dolari drept compensaţie financiară.Potenţialul impact negativ pe termen mediu şi lung, asupra veniturilor companiei, ar putea fi chiar mai mare.
Foto: Rămăşiţe ale avionului „Lion Air”, model Boeing 737 MAX, prăbuşit în octombrie 2018 (sursăfoto: hepta.ro)