TAROM, pierderi cumulate de 550 de milioane de lei în ultimii cinci ani. Cea mai veche companie aeriană a României este subiectul unui scandal politic de mare amploare

TAROM, pierderi cumulate de 550 de milioane de lei în ultimii cinci ani. Cea mai veche companie aeriană a României este subiectul unui scandal politic de mare amploare

TAROM înregistrează pierderi cumulate de aproape 550 de milioane de lei în ultimii cinci ani, constată analistul financiar Iancu Guda, care a precizat că aceste pierderi accelerează aproape de 15% din cifra de afaceri în 2018, deși variau în jurul mediei de 10% în perioada 2014-2017.

Iancu Guda a explicat că una din principalele cauze ale pierderilor o reprezintă cheltuelile de exploatare, care au pondere extrem de ridicată (aproape 50%) în totalul veniturilor obținute de TAROM. Practic, compania aeriană plătește aproape jumătate din cât încasează, anual, pentru serviciile unor terți furnizori.

„Una din principalele cauze ale acestor pierderi este ponderea extrem de ridicată a altor cheltuieli de exploatare (prestații efectuate de terți furnizori) în totalul veniturilor obținute de Tarom, respectiv aproape de 50% în fiecare an, de aproape 3 ori peste media națională! Oare toate aceste cheltuieli sunt necesare, sau sunt contractate la prețul corect?”, a scris Iancu Guda, director general Coface Credit Management Services și lector asociat la Institutul Bancar Român, pe pagina iancuguda.ro.

Analistul a ridicat această problemă în contextul în care TAROM, compania aeriană a statului român, a ajuns în centrul unui scandal de mare amploare. Totul a început când Mădălina Mezei, fostul director general al entiății l-a acuzat pe Răzvan Cuc, ministrul interimar al Transporturilor, că i-a cerut să oprească la sol o serie de avioane în ziua moțiunii de cenzură, astfel încât mai mulți parlamentari să fie împiedicați să voteze demersul opoziției, iar Guvernul Dăncilă să supraviețuiască la votul din Parlamentul României. Mai mult decât atât, fosta șefă TAROM a mărturisit că figurează într-un dosar DNA legat de Ministerul Transporturilor, în care are calitatea de martor. (Detalii AICI)

De partea cealaltă, deși a negat vehement acuzațiile că ar fi încercat să saboteze cursele aeriene, ministrul interimar al Transporturilor a recunoscut că s-a întâlnit cu Mădălina Mezei, cu o seară înainte de moțiune, precum și că i-a cerut o listă cu pasagerii zborurilor din ziua în care Guvernul Dăncilă avea să rămână fără sprijin în Parlamentul României. Totuși, susține demnitarul social-democrat, a făcut acest lucru doar pentru a se asigura că totul este în regulă. (Detalii AICI)

În acest context, Răzvan Pascu, un consultant în turism, a explicat că pasagerii acelor curse „pot da cu succes în judecată” statul român și compania aeriană TAROM. Motivul? Divulgarea de informații confidențiale. (Detalii AICI)

PMP a reacționat și el, prin vocea deputatului Petru Movilă, vicelider de grup în Camera Deputaților, care a cerut cere înființarea unei comisii de anchetă, care să afle „adevărul” în cazul situației de la TAROM. (Detalii AICI)

Ei, bine, lucrurile nu s-au oprit aici. Cea mai nouă dimensiune a scandalului a fost înregistrată în weekend, când aceeași Mădălina Mezei, demisă între timp de la șefia TAROM, a anunțat public că PSD nu a folosit cel mai vechi transportator aerian al României decât pentru jocuri politice, ci și pentru evenimente private. Fostul director general al companiei susține că social-democrații au comandat un zbor TAROM pentru a participa la nunta lui Gabriel Zetea, președintele Consiliului Județean Maramureș, deși a precizat că această practică este una legală și, surprinzător sau nu, destul de „tipică”. (Detalii AICI)

Tags:
Urmăriți B1TV.ro și pe
`