Veste bună pentru datornicii la stat, persoane fizice sau juridice, care au de plătit sub un milion de lei. ANAF a întocmit un material informativ despre anularea accesoriilor în cadrul restructurării financiare.
Materialul include informaţii despre cine poate beneficia de aceste prevederi, care sunt obligaţiile care pot fi anulate, care sunt condiţiile care trebuie îndeplinite pentru anularea accesoriilor şi, cel mai important, care este procedura ce trebuie urmată în acest context.
Pot beneficia de noile norme, persoane juridice, persoane fizice sau entități fără personalitate juridică cu datorii restante la 31.12.2018 mai mici de un milion de lei.
De asemenea, sunt beneficiari persoane fizice sau entități fără personalitate juridică, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București precum și instituțiile publice cu datorii restante la 31.12.2018 mai mari de un milion de lei. (Articol 23 alineate (1) și (2) Ordonanța Guvernului 6/2019)
Ce poate fi anulat?
Dobânzile, penalitățile și alte accesorii aferente:
obligațiile bugetare principale, inclusiv diferențelor de obligații bugetare principale declarate suplimentar după 01.01.2019 prin declarație rectificativă, pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată până la 31 decembrie 2018 inclusiv;
diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizie de impunere comunicate până la data de 31 decembrie 2018 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată;
alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 decembrie 2018 inclusiv.
obligațiile bugetare cu termene de plată până la data de 31 decembrie 2018 și stinse până la această dată
obligațiile pentru care sunt în derulare înlesniri la plată la 31.12.2018 pentru care, în cursul anului până la 15.12.2019, înlesnirea la plată își pierde valabilitatea;
obligațiile stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată la data de 31 decembrie 2018 pentru care, până la 15.12.2019, încetează suspendarea executării sau debitorii depun o cerere de renunțare la efectele suspendării executării.
(Articol 23 alineate (3)-(6), articol 26 Ordonanța Guvernului 6/2019) Care sunt condițiile care trebuie îndeplinite pentru anularea accesoriilor?
I. În cazul accesoriilor aferente obligațiilor principale restante la 31.12.2018
stingerea obligațiilor principale restante la 31.12.2018 până la 15.12.2019
stingerea obligațiilor principale și accesoriilor scadente între 01.01- 15.12.2019 până la data depunerii cererii de anulare
depunerea tuturor declarațiilor până la data depunerii cererii de anulare
depunerea cererii de anulare după îndeplinirea condițiilor dar nu mai târziu de 15.12.2019
(Articol 24 Ordonanța Guvernului 6/2019)
II. În cazul accesoriilor aferente obligațiilor principale declarate suplimentar prin declarații rectificative cu scadență anterioară datei de 31.12.2018 inclusiv
depunerea declarației rectificative și plata obligației declarate, între 01.01- 15.12.2019
stingerea obligațiilor principale și accesoriilor scadente între 01.01- 15.12.2019 până la data depunerii cererii de anulare
depunerea tuturor declarațiilor până la data depunerii cererii de anulare
depunerea cererii de anulare după îndeplinirea condițiilor dar nu mai târziu de 15.12.2019
(Articol 25 Ordonanța Guvernului 6/2019)
Prin derogare de la prevederile Codului de procedură fiscală: la debitorii la care începe inspecția după intrarea în vigoare a OG nr. 6/2019 (08.08.2019), declarațiile rectificative depuse până la 18 august 2019 sunt luate în considerare de inspecție și pot beneficia de anulare.
(Articol 27 alineat (2) Ordonanța Guvernului 6/2019)
III. În cazul accesoriilor aferente obligațiillor principale cu scadență și plătite până la 31.12.2018
stingerea obligațiilor principale și accesoriilor scadente între 01.01- 15.12.2019 până la data depunerii cererii de anulare:
depunerea tuturor declarațiilor până la data depunerii cererii de anulare
depunerea cererii de anulare după îndeplinirea condițiilor dar nu mai târziu de 15.12.2019
(Articol 26 Ordonanța Guvernului 6/2019)
IV. În cazul accesoriilor aferente obligațiilor principale cu scadență până la 31.12.2018, stabilite prin decizie de impunere emisă de inspecție în derulare la data intrării în vigoare a OG nr. 6/2019
plata diferențelor obligațiilor fiscale principale în termenul stabilit în decizia de impunere;
depunerea cererii de anulare în 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere.
(Articol 27 Ordonanța Guvernului 6/2019)
I. Debitorul poate depune o notificare (este opțional)) până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor
Avantajele depunerii notificării
Organul fiscal:
verifică dacă debitorul și-a îndeplinit obligațiile declarative potrivit vectorului fiscal până la respectiva dată și îl îndrumă, după caz, în îndeplinirea obligațiilor declarative;
clarifică neconcordanțele cu contribuabilul
efectuează stingerile, compensările și orice alte operațiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligațiilor bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale;
eliberează din oficiu, în termen de 5 zile lucrătoare de la notificare, certificatul de atestare fiscală
emite decizie de amânare la plată a dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor;
nu începe sau suspendă, după caz, procedura de executare silită pentru obligațiile accesorii amânate la plată
nu stinge obligațiile accesorii amânate la plată până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 15 decembrie 2019 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
(Articol 28 Ordonanța Guvernului 6/2019)
Se pot efectua plăți ale obligațiilor care reprezintă condiție pentru anulare din sumele indisponibilizate prin poprire
(Articol 29 Ordonanța Guvernului 6/2019)
II. Debitorul depune cererea de anulare până cel târziu la 15.12.2019
Prevederile privind amânarea la plata a accesoriilor, neînceperea/suspendarea executării silite, ordinea specială de stingere sunt aplicabile și pe perioada cuprinsă între data depunerii
cererii de anulare a accesoriilor și data emiterii deciziei de soluționare a cererii
(Articol 24 alin. (d) Ordonanța Guvernului 6/2019)
(Articol 28 alineat (5) Ordonanța Guvernului 6/2019)
În cazul în care nu se depune notificare accesoriile care pot fi anulate și care au fost achitate se restituie.
(Articol 28 alineat (8) Ordonanța Guvernului 6/2019)
III. Dacă sunt îndeplinite toate condițiile organul fiscal emite decizia de anulare a accesoriilor
În cazul în care se constată neîndeplinirea condițiilor organul fiscal emite decizia de respinere a cererii de anulare
(Articol 30 Ordonanța Guvernului 6/2019)