Curtea de Apel Constanţa a anunţat, miercuri, că a luat act de decizia Şantierului Naval Constanţa de a renunţat la procesul intentat pentru anularea licitaţiei, cu argumentul că nu respectă cadrul legal în domeniu şi încalcă normele europene privind achiziţiile publice. Decizia poate fi atacă în termen de 30 de zile.
Această cerere a fost depusă de Şantierul Naval Constanţa la termenul din 20 februarie, când reprezentanţii acestuia au motivat că nu doresc ca acest proces să fie un impediment pentru finalizarea procedurii de achiziţie, scrie news.ro.
Atunci, judecătorul a decis să anunţe Guvernul şi Ministerul Apărării Naţionale de această decizie a Şantierului Naval, iar cele două instituţii trebuie să comunice dacă sunt sau nu de acord cu hotărârea respectivă.
În ianuarie, la primul termen în acest dosar, Şantierul Naval Constanţa a cerut o amânare pentru angajarea unui apărător, iar compania Damen a formulat o cerere de intervenţie în acest dosar, în favoarea Guvernului României.
Acest litigiu a fost unul din argumentele care a condus la decizia Ministerului Apărării de a suspenda procedura corvetelor multifuncţionale. Odată cu această decizie, MApN a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, „în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”.
Şantierul Naval Constanţa este format din „Asocierea dintre Naval Grup Franţa şi Şantierul Naval Constanţa S.A.” Grupul francez Naval concurează în cadrul licitaţiei pentru achiziţia de corvete alături de olandezii de la Damen şi italienii de la Fincantieri.
La sfârşitul anului trecut, preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a acuzat că în presa din Franţa au apărut articole referitoare la România al căror scop ar fi acela de a „pune presiune pe Ministerul Apărării” pentru ca acesta să aloce unei companii franceze contractul pentru construirea corvetelor.
De asemenea, Liviu Dragnea a fost acuzat că ar face presiuni pentru ca acest contract să nu ajungă la Naval ci la olandezii de la Damen, în primă fază, sau chiar la italienii de la Fincantieri după apariţia mai multor controverse privind Damen.
Olandezii de la Damen sunt cei care controlează şantierul naval de la Mangalia, cu toate că acţionariatul majoritar este deţinut de statul român. La doar câteva luni după ce au preluat managementul șantierului naval de la Mangalia, olandezii de la grupul Damen au numit la conducere două nume cu greutate din serviciile de informații românești. Este vorba despre Dorin Grosu, vicepreşedintele noii companii Damen Shipyards Mangalia, fost şef al Doi şi-un Sfert şi ofiţer de informaţii al Armatei, și consultantul Dan Dumitru, fost general SIE. (Detalii AICI)
Compania Damen Shipyard, cel mai constructor de nave din Olanda cu prezenţă importantă şi pe piaţa românească, este implicat într-un uriaş scandal după ce a făcut afaceri în mai multe state cu intermediari controversaţi care acum sunt acuzaţi de dare de mită.
Aceste informaţii apar într-un studiu NRC şi al grupului de jurnalişti de investigaţii „Lighthouse Reports” privind activitatea Damen. Acestea vizează utilizarea intermediarilor şi plăţile efectuate în Sierra Leone, Ghana, Togo, Libia, Brazilia şi Chile.
Într-un răspuns privind investigaţia, Procuratura arată că Damen este suspectă că „activ, prin intermediari, a dat mită către oficiali din mai multe Guverne străine pentru a obţine diverse decizii”. (Detalii AICI)