Controversele din jurul companiei Fincantieri, favorita lui Dragnea pentru licitaţia de achiziţionare a corvetelor: Mafie, corupţie şi neglijenţă în serviciu

Controversele din jurul companiei Fincantieri, favorita lui Dragnea pentru licitaţia de achiziţionare a corvetelor: Mafie, corupţie şi neglijenţă în serviciu

Licitaţia de achiziţionare a celor patru corvete multifuncţionale a stârnit numeroase controverse în România, iar în cele din urmă Ministerului Apărării Naţionale a decis suspendarea procedurii. Numeroase surse autorizate au susţinut că Liviu Dragnea face presiuni pentru ca licitația să fie câștigată de italienii de la Fincantieri SpA, deși aceștia au depus cea mai scumpă ofertă. Presiunile, exercitate de președintele social-democrat prin intermediul unor decidenți politici din partid, ar fi reprezentat chiar unul din motivele pentru care Mihai Fifor a demisionat din fruntea MApN. (Detalii AICI)

Un raport al ADIT, braţul armat al statului francez în materie de inteligenţă economică, obţinut de publicaţia franceză La Tribune, arată nereguli grave privind compania italiană. Raportul de 36 de pagini vorbeşte de legături cu mafia, corupţie şi deturnări de fonduri şi practici la limita legii. În cadrul acestuia se detaliază afacerile companiei din state precum Libia, Irak, India sau Emiratele Arabe Unite.

Printre acestea se menționează „negocieri de stil vechi” privind un contract încheiat de Fincantieri în Qatar, pentru 7 nave în valoare de 5 miliarde de euro. Serviciul de inteligenţă vorbeşte despre plăţi făcute, în afara contractului, în valoare de 17,4 milioane de euro.

În Libia, justiţia italiană l-a implicat în 2013 pe Francesco Belsito, secretar administrativ al Fincantieri în 2010, cât şi pe directorul din Italia pentru constucţia şantierului din Liguria între 2006 şi 2011, pentru rolul său în încercarea de a vinde o navă militară regimului autoritar al colonelului Gaddafi. Tranzacţia nu a avut în cele din urmă loc, dar cei doi au fost deferiţi justiţiei.

Fost trezorier al Ligii Nordului, Francesco Belsito este de asemene în vizorul justiţiei italiane pentru vânzarea în 2009 a unor ambarcaţiuni de patrulare către Emiratele Arabe Unite.

Fincantieri ar fi fost ţinta unei duble investigaţii şi în India şi 2016, una pentru „favoritism” şi una pentru „neglijenţă în serviciu” privind vânzare a două nave petroliere către Marina Indiană.

În 2014, Curtea Supremă din Londra a condamnat compania Fincantieri la plata a aproape 21 de milioane de euro în favoarea unui miliardar rus, Yuri Shefler, care a acuzat compania de furt de proprietate intelectuală în legătură cu achiziţia unui yacht. Compania a făcut apel după această decizie.

Raportul ADIT menţionează „legături sau suspiciuni” între subcontractorii Fincantieri şi diferite „organizaţii criminale”. În 2017, Direcţia de Investigaţii Antimafie din Trieste l-a arestat pe Antonio Palumbo, un subcontractor care lucra pentru Fincantieri pentru „suspiciuni de legături cu clanul Gionta din Camorra”

În 2013, DIA şi Garda Financiară a arest şase persoane care lucrau pentru trei subcontractori ai Fincantieri pentru legături cu organizaţii criminale, iar în decembrie 2014, DIA a lansat o investigaţia împotriva a 8 oficiali de la Fincantieri Monfalcone pentru tolerarea practicilor ilegale ale subcontractorilor. În iunie 2015, şapte dintre aceştia au fost condamnaţi.

La finalul lui 2015, şeful Giuseppe Bono a primit o scrisoare din partea preşedintelui regiunii Friulli-Venezia în care era rugat să îmbunătăţească transparenţa privind subcontractările şi contractele de achiziţie ale grupului.

În final, raportul notează „o lipsă de referinţe privind achiziţiile şi responsabilitatea corporativă pe care ar trebui să le semneze compania şi să oblige şi furnizorii”. În general, ADIT notează că Fincantieri este puţin implicată în întâlniri de lucru stabilite de organizaţii profesionale pentru dezvoltarea de standarde comune în etica de afaceri, inclusiv la nivel internaţional.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`