Maşinile pe motorină au zilele numărate pe şoselele din Europa. Tot mai multe state din Occident au impus deja sau intenţionează să impună restricţii pentru autoturismele diesel.
În România, din 6 milioane de autoturisme, aproape jumătate au motor pe motorină. Românii aleg aceste maşini pentru consumul redus, dar marea problemă este că noxele emise de acestea sunt extrem de poluante şi fac aerul aproape irespirabil.
„Aceste particule sunt de fapt niste molecule de carbon cu un înveliş de hidrocarburi aromatice şi oxizi metalici. Şi acestea s-a demonstrat faptul că au potenţial cancerigen”, afirmă Cristian Bucur, director tehnic RAR, potrivit digi24.ro.
Din cauza poluării, Comisia Europeană se gândeşte serios să ia măsuri pentru a reduce numărul maşinilor care dăunează mediului şi ia în calcul să sesizeze Curtea Europeană de Justiţie în cazul României şi pentru alte 8 ţări din UE.
Germania a decis, recent, că primăriile din mai multe oraşe ale ţării pot impune interdicţii de circulaţie pentru maşinile diesel, ceea ce ar putea crea un precedent şi pentru celelalte state europene.
„Nu cred că va exista o interzicere totală şi bruscă a acestor vehicule”, consideră totuşi Cristian Bucur.
Roma a anunţat deja că va interzice maşinile diesel în 2024.
În Londra, şoferii maşinilor diesel mai vechi de 11 ani trebuie să plătească o taxă suplimentară. Parisul vrea şi el să interzică circulația mașinilor diesel înregistrate înainte de 2005.
Madridul şi Atena au anunţat că intenţionează să interzică accesul automobilelor diesel începând din 2025.