Vestul țării vrea să lase în urmă celelalte regiuni ale României.
Deficitari la infrastructură și fără speranțe în promisiunile Guvernului, primarii din Cluj Napoca, Timișoara, Oradea și Arad au creat o alianță care își propune să conecteze orașele prin autostrăzi și linii ferate de mare viteză, cu finanțare direct de la Uniunea Europeană.
Deși fonduri europene există, comisarul Corina Crețu certând Guvernul PSD că nu se folosește de ei, cei patru edili revoluționari ar putea întâmpina totuși probleme birocratice.
Potrivit unei analize Transilvania Reporter, anvelopa de reguli nu ar putea permite înfăptuirea unei astfel de idei decât cel mult în în următorul exercițiu financiar european, respectiv 2021-2027.
Asocierea dintre Cluj Napoca, Timișoara, Oradea și Arad este bine privită de comisia Europeană, dar nu prea are “obiectul muncii”. Aceasta ar fi concluzia mai multor discuții informale pe care Transilvania Reporter le-a avut la Bruxelles, săptămâna trecută, cu mai mulți oficiali din cadrul Direcției Generale Politică Regională și Urbană (DG Regio) din cadrul Comisiei.
Întrebați dacă în acest moment un mecanism de finanțare directă pentru astfel de asocieri, între orașe neînvecinate, din regiuni de dezvoltare diferite, oficialii de la Bruxelles au răspuns scurt: „Nu, cel puțin nu în ceea ce cade în competența noastră, adică politica de coeziune, prin Fondul European de Dezvoltare Regională și Fondul de Coeziune”.
Cele două fonduri menționate dețin 58,4% din totalul banilor alocați României în perioada 2014-2020, în contextul în care alte 25,6 procente sunt dedicate agriculturii, fiind aproape inaccesibile orașelor, mai scrie transilvaniareporter.ro.
Partea bună este că sursele citate spun că bugetul pentru 2021-2027 ar putea include mecanisme de finanțare și pentru astfel de asocieri.
Ideea nu este nouă. În vestul UE, o rețea urbană de acest tip este Quattropole, formată din orașul francez Metz, orașele germane Saarbrücken și Trier și orașul Luxemburg.