Reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) au cerut demisia de onoare a ministrului de Transporturi, Lucian Șova, și a anunțat că nu vor trimite delegație la Ministerul Transporturilor pentru întâlnirea programată joi.
De asemenea, transportatorii continuă să îl acuze pe ministrul de resort că nu a comunicat cu transportatorii rutieri autorizaţi şi a susţinut pirateria, prin menţinerea modificărilor legislative pe care le-a introdus în 2015, afirmând că Lucian Şova a promovat activităţi neautorizate şi nelicenţiate de transport rutier, potrivit agerpres.ro.
În schimb, COTAR consideră că liberalizarea pieţei de transport de persoane trebuie reglementată prin lege, nu printr-un ordin.
„COTAR a fost chemată astăzi, 25 octombrie 2018, de la ora 10:00, la o întâlnire cu ministrul Lucian Şova. COTAR nu va trimite delegaţie la Ministerul Transporturilor şi cere demisia de onoare a ministrului, pentru că nu a reuşit să-şi îndeplinească atribuţiile, de la preluarea mandatului, până în prezent. Nu înţelegem de ce ne cheamă abia acum actualul ministru Lucian Şova, al cărui minut de muncă este foarte scump. S-a gândit să cheme reprezentanţii COTAR la discuţii tot pe marginea modificărilor pe care domnia sa le doreşte a fi aduse în continuare la OMT 980/2011. Din păcate, ne vedem nevoiţi să-i prezentăm domnului Şova un refuz categoric pentru acest dialog tardiv. Actualul ministru nu a făcut decât să mintă transportatorii rutieri de persoane, de la preluarea mandatului. A venit cu aceste modificări – probabil ale unor grupuri de interese – punându-ne în imposibilitatea de a ne pregăti pentru atribuirea din martie 2019. Toate modificările solicitate acum sunt tardive. Rămânem consecvenţi şi îi cerem în continuare retragerea acestui proiect de Ordin de ministru, odată cu demisia. Haosul creat de actualul ministru pe piaţa de transport persoane a început încă din 2015, când a introdus sintagmele ‘în mod repetat’ şi în ‘în mod permanent’ în Legea 38/2003, astfel încât cei care fac transport neautorizat să nu mai poată fi sancţionaţi, dacă sunt prinşi în trafic. Acum, ministrul a scos din joben un ordin prin care se modifică regulile de atribuire a licenţelor de transport rutier de persoane, fără să existe un studiu la nivelul întregii ţări, privind nevoile de deplasare ale oamenilor, document care ar trebuie să stea la baza unui program de transport pentru deschiderea pieţei de transport din România. După cel mai mare scandal din ultimii ani în transportul rutier de persoane, Ordinul 980/2011, varianta îmbunătăţită, documentul ce stabileşte soarta unei pieţe de peste 400 milioane euro/an, a rămas pe biroul ministrului Transporturilor, Lucian Şova. Transportul public de persoane a ajuns la ruleta rusească a ministrului Transporturilor. Ministrul îşi asumă acest ordin, dar nicio Direcţie de specialitate din Ministerul Transporturilor nu s-a angajat să întocmească acest document. Negocierile au rămas fără niciun răspuns. În acest sens, am transmis o adresă către premierul Viorica Dăncilă, aşteptăm hotărârea domniei sale. În urma acestui ordin se va distruge o piaţă de sute de milioane euro, în favoarea unor companii din afara României”, a explicatCOTAR.
La şedinţa publică de dezbatere a proiectului de Ordin pentru modificarea prevederilor referitoare la transporturile rutiere, organizată la începutul acestei luni, ministrul Transporturilor declara că exclusivitatea pe piaţa transportului interjudeţean de persoane nu mai poate continua.