Anul acesta se împlinesc 50 de ani de când Dacia a început să producă maşini.
Pe 20 august 1968, dictatorul Nicolae Ceauşescu pornea, din fabrică, cu primul autoturism autohton, construit pe un model Renault.
„Inspirația” venise cu patru ani mai devreme.
În 1964, Charles de Gaulle, ajuns preşedintele Franţei, s-a întâlnit la Paris cu Ion Gheorghe Maurer, premierul României. Întâlnirea dintre cei doi a dus și la negocieri cu producătorul de automobile Renault. Câțiva ani mai târziu s-a materializat totul în lansarea primei mașini românești de mare succes: Dacia.
Discuțiile din 1964 se materializează printr-un acord, în septembrie ’66.
Astfel a început construirea Uzinei de Autoturisme de la Colibaşi (Mioveni, în prezent, unde Renault încă produce autoturisme Dacia). Renault furniza toate componentele auto, acestea fiind asamblate în noua fabrică.
Propaganda prezenta producţia mașinilor Dacia drept un mare succes românesc. Unul atât de mare, încât lista de așteptare se întindea pe ani.
Uzina a început să furnizeze mașini Dacia odată cu modelul 1100 (care desemna capacitatea motorului). În iulie 1969, România lansa Dacia 1100 cu numărul 10.000.
A urmat poate cel mai cunoscut model: Dacia 1300. În documentarul de mai jos puteţi afla și cum viteza maximă recomandată era de 145 km/h.
„Nu ştiam nimic despre fabricarea automobilelor, dar niciunul dintre oamenii de încredere ai lui Ceauşescu nu ştia. Totuşi, tatăl meu a fost aproape toată viaţa şeful departamentului de servicii General Motors afiliat la Bucureşti”, mărturisea generalul Ion Mihai Pacepa, pus şef de Ceauşescu peste peste o industrie care nu exista.