Un controlor de trafic aerian de la Romatsa câștigă de două ori mai bine decât unul care lucrează în turnul de control al Aeroportului Internațional San Francisco. Totuși, sindicaliștii Romatsa amenință constant cu blocarea traficului și solicită salarii mai mari pentru angajați. Cât de justificate sunt aceste solicitări și cât de profesioniști sunt controlorii de trafic aerian putem constata punând în oglindă două situații de criză care au fost pe punctul de a se transforma în două tragedii:
Cinci secunde. Atât a lipsit pentru ca 7 iulie 2017 să se transforme în ziua celei mai mari tragedii din istoria aviației comerciale mondiale.
În timpul procedurii de aterizare pe Aeroportul Internațional San Francisco, din motive încă neclare, piloții zborului Air Canada 759 au aliniat avionul nu cu pista pe care fuseseră autorizați să aterizeze, ci cu calea de rulare paralelă pistei, pe care alte patru avioane așteptau să decoleze după aterizarea zborului Air Canada.
Ținând cont că în total în cele cinci avioane se aflau circa 1200 de pasageri și că trei dintre avioanele de la sol plecau în zboruri intercontinentale, adică aveau rezervoarele pline cu combustibil, un eventual accident ar fi fost o catastrofă de neimaginat, scrie Mihai Alexandru Crăciun, pentru contributors.ro.
Fix în ultimul moment, controlorul de trafic din turnul SFO a ordonat piloților Air Canada să abandoneze aterizarea și să intre ulterior într-o nouă procedură de aterizare.
Ceea ce este cu adevărat remarcabil în înregistrarea discuțiilor dintre piloți și turnul de control este calmul impecabil al tuturor, deși cu toții realizează imediat gravitatea situației.
7 iulie 2017. Înregistrarea discuției dintre piloții Air Canada și turnul de control al Aeroportului Internațional San Francisco
#DIRECT_ONE_7gwtid#
11 iulie 2011, o situație similară pe Aeroportul Internațional Henri Coandă (Otopeni).
Un avion Airbus A320 al Aegean Airlines așteaptă pe o cale de rulare permisiunea de intra pe o pistă în vederea decolării. În acel moment, se afla în aterizare pe aceeași pistă un avion A320 Lunfthansa.
Controlorul de trafic i-a transmis pilotului un mesaj confuz, că trebuie să aștepte până la trecerea traficului, după care va primi permisiunea de intrare pe pistă. Pilotul a considerat drept ”trafic” doar avionul Lufthansa deja în curs de aterizare și, mai mult, a considerat că deja a primit permisiunea de acces pe pistă după ce avionul Lufthansa o va fi părăsit. De fapt, controlorul de trafic din turnul de la Otopeni se referise prin ”trafic” inclusiv la avionul B737 Tarom care urma să aterizeze imediat după avionul Lufthansa.
Din cauza confuziei, de îndată ce avionul Lufthansa a părăsit pista, fără o altă autorizare explicită pe care pilotul Aegean a considerat că a primit-o anterior, avionul companiei grecești pătrunde pe pistă și se aliniază pentru decolare.
Fix atunci controlorul din turnul de la Otopeni (Romatsa) s-a pierdut pur și simplu și s-a concentrat eronat pe oprirea rulării avionului grecesc. Numai că acesta era deja pe pistă, iar spre el se îndrepta oricum avionul Tarom, notează contributors.ro. De 13 secunde a fost nevoie pentru ca avionului Tarom să i se transmită să se întoarcă din drum.
Ulterior incidentului, în comunicarea cu avionul Aegean Airlines, controlorul Romatsa este pierdut și își găsește greu cuvintele. Și asta după ce începuse comunicarea în momentul de maxim al crizei strigând ”Aoleu!”.
11 iulie 2011. Înregistrarea discuției dintre piloții Aegean Airlines și controlorul de trafic aerian Romatsa
#DIRECT_ONE_ylk9jx#
Mihai Alexandru Crăciun precizează că un controlor de trafic din turnul de la San Francisco are un salariu net de $4800 / lună, în vreme ce un controlor de trafic Romatsa din turnul de control de la Otopeni are un salariu net de 7000 EUR / lună. Dublu, dacă ținem cont și de cursul valutar, sau chiar de 6-7 ori mai mare dacă ținem cont și de costul vieții mult mai mic de la București.
”Mai țineți minte cum vroiau sindicaliștii Romatsa să saboteze minivancața românilor de la începutul lui iunie, miza fiind un bonus în valoare cât o casă primită la pensionarea anticipată de către fiecare controlor de trafic aerian de la Romatsa? Ei bine, așa ceva controlorul de trafic de la San Francisco nu poate nici măcar să viseze că va primi vreodată”, mai scrie Mihai Alexandru Crăciun, pentru contributors.ro.
Autorul articolului amintește și de accidentul de la Fântâna Miorița de acum doi ani, care a fost și el foarte aproape de a se transforma într-o tragedie. Ei bine, șoferul excesiv de nervos al Volkswagen-ului Touareg era controlor de trafic aerian la Romatsa. Asta deși la această instituție ar trebui să ajungă cei mai competenți și mai rezistenți la stres oameni.
”De asta și merită salarii de 2 ori mai mari decât judecătorii, de 3 ori mai mari decât piloții și de 6 ori mai mari decât medicii”, mai precizează Mihai Alexandru Crăciun, pentru contributors.ro.
Accident provocat de un controlor de trafic aerian
#DIRECT_ONE_8pfhja#