Deși aprobată de Parlament pe 15 decembrie noua taxă pe poluare pentru mașinile înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007 nu a intrat în vigoare, iar data de la care aceasta va fi aplicată este încă incertă și pentru autorități.
Deși anunțată de mai bine de 6 luni noua taxă de poluare, care a îngrozit șoferii și a provocat, în decembrie, la birourile Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din toată țara o adevărată îmbulzeală a oamenilor disperați să evite noua taxă, este încă învăluită încă în mister.
Deși toată lumea preconiza că noua taxă va intra în vigoare de la 1 ianuarie, se pare că automobiliștii din România care doresc să își să își reînnoiască parcul auto mai au la dispoziție cel puțin 20 de zile în care își pot înmatricula automobilele fără a plăti această taxă, noua reglementare urmând a produce efecte după publicarea în Monitorul Oficial.
„Legea cu privire la noua taxă de poluare va fi trimisă spre promulgare la Preşedinţie în următoarele zile. Având în vedere că o lege este publicată în Monitorul Oficial la aproximativ 20 de zile de când a fost trimisă spre promulgare, cel mai probabil aceasta va intra în vigoare spre finele acestei luni”, au declarat oficialii responsabili cu relaţii publice din cadrul Camerei Deputaţilor.
Direcția Generală a Finanțelor Publice a confirmat că în prezent taxa pentru înmatriculare este cea veche care se aplică doar mașinilor înmatriculate pentru prima dată în România, potrivit zf.ro.
După ce noua taxă va intra în viguare taxa de poluare se va aplica și mașinilor reînmatriculate în românia la care prima înmatriculare s-a făcut înainte de 1 ianuarie 2007, dacă pentru mașină nu a fost achitată o taxa specială pentru autoturisme sau taxa de poluare pentru atovehicule.
Din cele 4,3 milioane de mașini înmatriculate în România, 1,8 au fost înmatriculate după 1 ianuarie 2007 acestea putând fi tarnzacționate pe piața auto fără a mai fi necesară plata noii taxe de poluare.
Pe site-urile specializate în comercializarea autoturismelor second hand din cele aproximativ 10.000 de mașini, 50-60% au fost înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007. Practic peste jumătate din acestea vor deveni nevandabile în condițiile în care noua taxă reprezintă cel puțin jumătate din valoarea autoturismelor.
Astfel din totalul parcului auto intern, 2,5 milioane de mașini vor deveni aproape imposibil de vândut.
Pentru cei care vor dori să își vândă autoturismul după intrarea în viguare a noii legi devine din ce în ce mai atractivă casarea autoturismului prin programul Rabla.
Pentru un Logan, cu motor Euro 3 de 1,4 litri şi 75 CP din 2006, se va plăti o taxă de înmatriculare în valoare de aproximativ 1.200 de euro, aproximativ jumătate din valoarea de piață a maşinii.
Pentru un VW Touareg din 2004 taxa va fi de 7.000 de euro, la o valoare de piață estimată la 8.500 de euro, iar pentru modelele Dacia Berlină sau 1310 fabricate înainte de 2004 taxa deja depăşeşte valoarea actuală a maşinii.
Pentru mașinile cu motoare non-euro mai vechi de 14 ani noua taxă ar putea ajunge și la 30.000 de euro.
Astfel, în majoritatea cazurilor maşinilor înmatriculate înainte de 2007 mai rentabilă devine casarea automobilului în vederea obţinerii unui tichet „Rabla” decât vânzarea efectivă.
Autoturisme scutite de plata taxei de poluare
1. Vehiculele istorice care se încadrează prevederilor legale în vigoare.
2. Mașinile instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii non-profit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică.
3. Automobilele confiscate sau aflate în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
4. Mașinile destinate competiţiilor sportive.