Ministrul Educației, Pavel Năstase, a anunțat că dorește să implementeze o schimbare simultană pentru tot învăţământul preuniversitar, programe şi manuale simplificate, cât și profesori pregătiţi. Ministrul a afirmat că pornește de la teza conform căreia "copiii se plictisesc la şcoală".
"O primă măsură pe care o voi lua este revizuirea în totalitate a programelor şcolare, care acum se aplică la clasa a V-a. Dar, în ce stadiu suntem noi acum? Avem programe şi manuale şcolare noi pentru învăţământul primar, suntem conform graficului la clasa a V-a, deci am intrat în gimanziu. Dacă am făcut manuale pentru învăţământul primar, apoi producem pentru gimnaziu şi apoi pentru liceu, deja intrăm într-un orizont de timp prea mare, iar ceea ce am făcut acum opt ani nu mai este valabil. Eu aş merge pe o abodare simultană. Plecăm de la programele-cadru, programele şcolare şi manuale, dar într-o abordare simultană pentru întreg sistemul", a afirmat ministrul Pavel Năstase pentru news.ro.
Ministrul a afirmat că pornește de la teza conform căreia "copiii se plictisesc la şcoală".
"Vrem această schimbare simultană pe toată şcoala pentru că plecăm de la un mare adevăr, de la realitate, aceşti copii se plictisesc la şcoală. De ce se plictisesc la şcoală? Pentru că avem prea multă materie în programă şi manuale supraîncărcate şi atunci trebuie să lucrăm la simplificarea lor. Trebuie să punem accent, în primul rând, pe gândirea copiilor, mai ales în învăţământul primar şi mai puţin pe capacitatea lor de a memora", a precizat ministrul Educației.
Pavel Năstase susţine că pentru liceu nu este nevoie de admitere, deoarece învăţământul este obligatoriu, iar elevii admişi cu medii sub cinci ar putea fi evaluaţi, le-ar putea fi descoperite aptitudinile şi apoi ar putea fi îndrumaţi spre învăţământul dual, ucenicie la locul de muncă.
"Legislaţia spune că învăţământul este obligatoriu până în clasa a zecea. Apoi avem examen naţional care contează 80 la sută, cei de la vocaţional dau anumite probe. Soluţia pentru cei cu medii mai mici ar fi învăţământul profesional dual. Dar cum? În primul rând, să le fie evaluate aptitudinile şi apoi să fie îndrumaţi spre meseria care li se potriveşte. Contează mai mult aptitudinile decât notele. Vor ieşi meseriaşi buni. Învăţământul dual nu se formează în abstract, se formează pe meserie, pe ofertă. Metoda cea mai directă, angajat şi plătit. El intră în câmpul muncii, iar angajatorul îl formează aşa cum vrea el, pentru ce are el nevoie.Trebuie să găsim şi măsuri fiscale să reducem din impozit, pentru a stimula firmele să-i califice pe tineri. Iei trei oameni, îi certifici tâmplari, fabricile de mobilă nu au tâmplari, apoi nu mai avem instalatori, croitori, nu mai avem nimic, o să ajungem să importăm. Cred că pentru asta învăţământul dual este o soluţie", susține Pavel Năstase.
Nici la facultate admiterea nu mai este o soluţie viabilă decât pentru anumite domenii, calitatea învăţământului superior fiind dată de cel preuniversitar, potrivit ministrului.
"Rezultatele din învăţământul superior sunt dependente de rezultatele din preuniversitar. Vreau să vă spun că atunci când am ajuns rector, în 2012, la ASE, la cererea profesorilor, dar şi a studenţilor, am reintrodus concursul pentru că toţi spuneau că a scăzut calitatea. Am dat examen de admitere, dar înainte am asigurat pregătire cu elevii care urmau să vină la ASE, din resurse proprii. Am avut peste 1.000 de elevi care veneau la pregătire, din Bucureşti şi zonele limitrofe. Îi pregăteam la matematică, economie şi geografie şi chiar limbi moderne. S-au cheltuit nişte bani, dar rezultatul nu a fost cel pe care l-am scontat. De ce? Examenul nostru de bacalaureat este unul serios acum. Eu a trebuit să repet un examen de admitere la ASE care era mai slab decât examenul de bacalaureat. Nu puteam să le cer la admitere decât tot matematica pe care au dat-o la bacalaureat, tot economia pe care o făceau cei din liceele economice, tot geografia pe care au dat-o la bacalaureat. Am avut mari probleme şi am schimbat decizia şi am revenit la eseu. Pentru că promovabilitatea la bacalaureat este puţin peste 60 la sută. Atunci mai are sens să organizăm concurs? Nu mai aveam nici candidaţi, i-a speriat concursul, atâta timp cât în jur toţi nu dau examen, nu este o măsură. Este o soluţie pentru cei de la vocaţional", a precizat ministrul.