Producătorul auto Volkswagen a fost implicat în 2015 într-un uriaș scandal mondial după ce s-a determinat că are instalat pe autoturisme un soft care păcălește testele de mediu. Ministerul Mediului anunța în octombrie anul trecut că prin acest lucru statul român ar fi fost păgubit cu 30 de milioane de euro, deoarece românii care au cumpărat respectivele mașini ar fi plătit din cauza softului o sumă mai mică pentru taxa de înmatriculare decât ar fi trebuit.
Cu toate acestea, deși inițial se anunța că suma va fi recupara în instanță, în cele din urmă niciun proces nu a mai fost intentat. Potrivit Registrului Auto Român, în România ar fi existat 105.000 de autoturisme care aveau respectivul soft.
Ca urmare a acestui fapt, acum, la un an după scandal, un ONG va chema autoritățile statului în instanță pentru că nu a făcut nimic pentru a îi apăra pe cetățenii români afectați. FACIAS trage la răspundere Ministerul Mediului, Ministerul Transporturilor și Protecția Consumatorilor pentru că nu au acționat în așa măsură ca românii să primească compensații precum s-a întâmplat în alte state.
"Dacă în Statele Unite, grupul Volkswagen a plătit 2,7 miliarde de dolari pentru a atenua impactul asupra mediului, cred că și românii au dreptul la un mediu sănătos. Aminitesc că în Germania sunt 1400 de procese pe rol, amintesc că în Belgia se strâng semnături pentru un proces colectiv" a afirmat Oana Florea, reprezentant FACIAS, potrivit stirileprotv.ro.
În Statele Unite, autoritățile au luat atitudine, iar grupul Volkswagen și-a asumat plata a 15 miliarde de dolari pentru cei 500.000 de proprietari de autoturisme ce aveau încorporat softul respectiv. De asemenea, producătorul a acceptat și să răscumpere mașinile de la proprietari sau să acorde la schimb în 5.100 și 10.000 de dolari compensații. În schimb, grupul german s-a limitat la a chema proprietarii în servici pentru a updata softul.
"Nici în România, nici în altă țară din Uniunea Europeană nu se acordă compensații financiare, cu atât mai mult cu cât măsurile de remediere în curs nu afectează în niciun fel pe posesorii de vehicule și nu le crează niciun dezavantaj finaciar" a răspuns Volkswagen.