Ligia Deca (PNL), ministrul Educației, a anunțat, luni, că toți elevii claselor a XII-a şi a XIII-a din învăţământul seral şi cu frecvenţă redusă vor învăța „Istoria comunismului din România”. Ministrul a argumentat că unul dintre motivele pentru care unii laudă perioada comunistă e că nu știu ce s-a întâmplat atunci.
„Nostalgia după vremuri de tristă amintire are cauze complexe, însă una dintre cele mai importante dintre aceste cauze este necunoaşterea faptelor istorice. Fenomenul este îngrijorător, cu atât mai mult cu cât pare să fie înregistrat în cadrul diferitelor categorii de vârstă, inclusiv în rândul tinerilor care nu au trăit nici măcar o zi în regimul comunist, unii fiind născuţi chiar după aderarea României la NATO sau la Uniunea Europeană. (…) Aceasta este dedicată elevilor din clasele a XII-a învăţământul de zi, respectiv a XIII-a învăţământul seral şi cu frecvenţă redusă.
Cu alte cuvinte, toţi elevii de liceu din România vor parcurge această disciplină. Aş adăuga că toţi elevii vor parcurge această disciplină chiar atunci când se apropie de primul lor vot democratic, când se apropie de vârsta la care devii matur şi începi să devii cetăţean activ, inclusiv prin gestul democratic de a vota”, a declarat Ligia Deca la Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti, la evenimentul „35 de ani de la Revoluţia Română din 1989: Aprobarea programei şcolare pentru disciplina ”Istoria comunismului din România””.
La această materie, a explicat apoi Deca, elevii vor învăța despre politica și realitățile sociale din perioada comunistă, despre viața cotidiană a acelor vremuri, despre represiune şi formele de rezistenţă.
Ministrul Educației a mai afirmat că materia nu este un simplu curs despre trecut şi nu va fi o expunere ideologică, ci o prezentare cu obiectivitate a faptelor, informează Agerpres. Scopul e ca elevii să fie informați, să-și dezvolte gândirea critică, reflecţia civică şi empatia istorică.
„O să ne întrebaţi de ce a fost necesară introducerea unei discipline specific dedicate istoriei comunismului din România. (…) În primul rând, contextul actual confirmă faptul că avem nevoie ca elevii noştri să cunoască şi să înţeleagă evenimentele care au determinat trecutul şi care marchează încă prezentul.
Avem obligaţia în şcoli şi în universităţi să combatem ignoranţa şi manipularea ce derivă din necunoaşterea istoriei.
O cunoaştere inadecvată sau chiar lipsa cunoaşterii faptelor istorice din perioada regimului comunist lasă loc unor distorsiuni care pot influenţa inclusiv comportamentul social şi, am văzut, electoral. În plus, aceste lecţii sunt şi pentru viitor”, a mai afirmat Ligia Deca.