Cursele ilegale și nerespectarea limitelor de viteză sunt încă cauze ale deceselor la volan și probleme pentru care nu s-a găsit încă o rezolvare. Șoferii par să nu țină nici de amenzi, sancțiuni sau chiar pericolele la care se expun.
Cercetător în transporturi și expert în siguranța rutieră, Andreas Knie propune o soluție simplă, dar extrem de controversată: bărbații să poată obține un permis de conducere de la vârsta de 26 de ani, potrivit Blick și Der Spiegel.
Doar anul trecut au fost înregistrate 6.187 de curse ilegale de mașini în Germania, cu 10,3% mai multe față de 2022. Numai în Berlin au avut loc 593 de astfel de evenimente în 2023, adică aproape două curse ilegale de mașini în fiecare zi. Mai sunt și cazurile în care șoferii teribiliști nu sunt prinși.
În ciuda faptului că astfel de infracțiuni se pedepsesc mult mai aspru, iar polițiștii acordă o atenție sporită supravegherii străzilor pentru depistarea șoferilor iresponsabili, cei care își conduc mașinile iresponsabil par că nu pot fi opriți. Uneori, șoferii ajung să conducă și cu 200 km/ h în centrul orașului.
De cele mai multe ori, la volanul mașinilor care gonesc pe străzi sunt bărbați, dintre care majoritatea au până în 25 de ani. Din acest motiv, unii se gândesc să rezolve problemele legate de viteză și de curse ilegale prin ajustarea vârstei de la mare bărbații pot obține dreptul de a conduce.
„Dacă accidentele cauzate de viteză nu scad, trebuie discutat dacă bărbații ar trebui să obțină un permis de conducere doar la vârsta de 26 de ani”, a spus cercetătorul în domeniul transporturilor, Andreas Knie.
Rămâne întrebarea dacă problema vitezei ar putea fi redusă prin sancțiuni mai mari. Unui tânăr șofer a care a condus pe autostrada orașului Berlin cu aproape 200 km/ h în loc de 80 km/h, cât trebuia să aibă în perioada de probă a permisului său de conducere i-a fost suspendat dreptul de a conduce trei luni, a primit o amendă de cel puțin 1.600 de euro și a fost nevoit să se prezinte la examenul medico-psihologic (MPU).
„Mult prea puțin. Evident că nu este suficient. Primul impuls ar fi creșterea semnificativă a sancțiunilor”, este de părere Andreas Knie.
Și în Elveția, cea mai mare proporție a persoanelor care încalcă limita de viteză le revine bărbaților tineri, cu vârste cuprinse între 20 și 24 de ani.
„Testosteronul crește agresivitatea la volan”, a explicat psihologul de trafic Urs Gerhard.
Pe lângă lipsa de experiență, se ia în calcul și o supraestimare a propriilor abilități, care astfel devin „un amestec exploziv care pune în pericol nu numai viața lor, ci și pe cea a trecătorilor”.
„Cercetările oferă dovezi clare că supraestimarea propriilor abilități are și motive psihologice de dezvoltare și că percepția pericolului la bărbații tineri nu este pe deplin dezvoltată până la vârsta de 26 de ani”, a continuat Michael Gehrken, președintele organizației de instructori auto L-drive Switzerland.
În Elveția, infracțiunile legate de depășirea vitezei se pedepsesc cu minim un an de închisoare. Cineva care produce o infracțiunile deosebit de grave riscă chiar și patru ani de închisoare. De asemenea, permisul de conducere a fost revocat pentru doi ani.
Însă, Psihologului rutier Gerhard este de părere că amenințarea cu revocarea permisului de conducere nu este suficientă.
„Ar fi nevoie de controale mai stricte sau, pentru șoferii tineri, chiar de tahografe încorporate care înregistrează exact cât de repede conduc în zonele construite și extraurbane”, a susținut el.