Poliția suedeză care investighează presupusul sabotaj a două cabluri submarine de fibră optică în Marea Baltică a declarat că o navă chineză în largul coastei Danemarcei este „de interes”, deoarece oficialii danezi au spus că marina sa urmărește o navă de marfă înmatriculată în China.
Nava, identificată de Danemarca drept Yi Peng 3, a trecut pe lângă cele două cabluri duminică și luni, în momentul în care se crede că au fost întrerupte într-un presupus atac rău intenționat. Nava a fost monitorizată de o navă a marinei daneze de când era situată în apele dintre Suedia și Danemarca, potrivit The Guardian.
Comandamentul danez al apărării a spus: „Apărarea daneză poate confirma că suntem prezenți în zona din apropierea navei chinezești Yi Peng 3. În prezent, Apărarea daneză nu are alte comentarii”.
Oficialii suedezi au confirmat că sunt interesați de navă, dar nu au oferit detalii suplimentare.
Echipaje de căutare subacvatice suedeze specializate au fost miercuri la locul cablului finlandez-german – unul dintre cele două cabluri submarine de fibră optică care a fost avariat – adunând dovezi pentru anchetatorii suedezi. Un cablu între Suedia și Lituania a fost și el avariat.
Poliția suedeză a declarat că o navă chineză în largul coastei Danemarcei se numără printre cei pe care îi suspectează. Per Engström de la Departamentul Operativ Național al Suediei a spus: „Face parte din sfera de interes, dar ar putea fi mai multe”.
El a spus că paza de coastă suedeză ajută la „supravegherea sporită în jurul zonelor relevante”, adăugând: „Suntem gata să luăm măsuri de investigație pentru a obține o imagine mai clară a ceea ce s-ar fi putut întâmpla”.
Lin Jian, un purtător de cuvânt al Ministerului de Externe al Chinei, a declarat: „China și-a îndeplinit în mod constant și pe deplin obligațiile ca stat de pavilion și solicită navelor chineze să respecte cu strictețe legile și reglementările relevante”.
Marina suedeză a declarat mai devreme că are o „identificare aproape 100%” a navelor care se aflau în zona celor două rupturi de cablu.
Potrivit datelor de urmărire Vesselfinder, ultima dată când nava de marfă, care este deținută de Ningbo Yipeng Shipping, o companie înregistrată în Ningbo, a vizitat un port pe 15 noiembrie, în Ust-Luga, în vestul Rusiei, aproape de granița cu Estonia.
S-a oprit peste noapte de marți spre miercuri în strâmtoarea Kattegat dintre Danemarca și Suedia.
Pilotul maritim rus Alexander Stechentsev, care se îmbarcase pe navă pentru a o ghida în afara portului, a spus că nava nu este nimic neobișnuit. Angajatul autorității portuare Ust-Luga a spus că a dus nava la o geamandură de primire situată la 11 mile în larg înainte de a debarca. El a descris nava Yi Peng 3 drept „un vrachier standard de 225 de metri” cu un echipaj format din cetățeni chinezi.
El a spus: „Nu a fost absolut nimic neobișnuit la navă”.
O bază de date maritimă rusă confirmă că a părăsit nava Yi Peng 3 în după-amiaza zilei de 15 noiembrie.
Rusia a negat orice implicare în incidentele privind cablurile. Miercuri, Kremlinul a spus că astfel de acuzații sunt ridicole și că este absurd să acuzi Rusia fără dovezi.Suedia și Finlanda investighează împreună incidentele ca un potențial sabotaj, Suedia conducând ancheta.
Premierul suedez, Ulf Kristersson, a declarat miercuri: „Presumăm că acesta ar putea fi foarte bine să fie un sabotaj, dar nu știm încă nimic. Cablurile distruse trebuie investigate cu atenție, atât de către poliție, cât și pe plan internațional. „Am văzut sabotaj în trecut, așa că le luăm foarte în serios.”
Anchetatorii din Suedia analizau orice rol potențial al navei chinezești, dar guvernul suedez nu a comentat acest lucru. O sursă guvernamentală a spus că informațiile despre incident „se mișcă foarte repede”.
Anul trecut, ancora unei alte nave chinezești, nava container Newnew Polar Bear – s-a descoperit că a deteriorat o conductă de gaz între Finlanda și Estonia. Autoritățile nu au spus dacă au considerat că incidentul a fost intenționat sau accidental.