Un avion Tarom, parte din flotă încă din anul 2006, a fost distrus și dat la fier vechi. Un specialist în aviație atrage atenția asupra deciziei Tarom, avertizând că acest moment ar putea reprezenta începutul sfârșitului unui capitol al aviației românești.
Într-o postare făcută de specialistul în aviație și președintele Asociației Companiilor Aeriene Românești, Marius Popescu, acesta numește câteva alternative pentru care ar fi putut opta Tarom, în așa fel încât aeronava să nu fie distrusă și să producă în continuare bani. Marius Popescu este de părere că avionul ar fi putut pus într-o așa lumină încât să devină o parte din patrimoniu.
„Asistăm la sfârșitul unui capitol din aviația românească: Airbus-ul A318, înmatriculat YR-ASB și botezat >, este tăiat și redus la piese. După ce a parcurs milioane de kilometri, transportând mii de pasageri și contribuind la imaginea TAROM, acest avion, care a intrat în flotă în decembrie 2006, merita o soartă diferită. În loc să fie tăiat putea fi transformat într-un simulator (de unde TAROM putea face bani frumoși din programe de training) sau să fie expus într-un muzeu al aviației sau măcar reutilizat fuselajul ca un restaurant tematic – o piesă de patrimoniu care să inspire și să atragă… Îl vedem acum tăiat, distrus de un buldoexcavator și vândut pentru ”fier vechi”, a transmis printr-o postare Marius Popescu, potrivit Adevărul.
Specialistul reclamă dezinteresul managementului Tarom în a-i da o nouă viață avionului, fiind de părere că odată cu casarea aeronavei, a dispărut și o parte din trecutul aviatic al României.
„În timp ce alte companii valorifică istoria și simbolurile lor, transformându-le în active de imagine și educație, la noi se vede o lipsă cronică de viziune, o direcție condusă de decizii de scurtă durată și numiri bazate pe interese politice și nu pe competență.
Într-o perioadă în care sustenabilitatea și conservarea resurselor devin priorități globale, cum am ajuns oare să tăiem și să vindem un simbol al aviației naționale? Oare atât de profund a ajuns dezinteresul pentru trecutul nostru aviatic și pentru potențialul de a educa și inspira viitorul?
România are nevoie de o schimbare fundamentală de atitudine și de leadership în sectorul public, de o separare clară a politicului de deciziile manageriale. Iar acest avion, >, acum casat fără respect pentru moștenirea sa, este un simbol dureros al drumului greșit pe care îl parcurgem…”, a mai scris acesta.
Ulterior, compania aeriană Tarom a precizat că a vândut avionul unei companii pentru a fi dezmembrat, potrivit planului de restructurare și redresare. Obiectivele acestui plan presupun modernizarea flotei, reducerea costurilor de mentenanță și îmbunătățirea performanței financiare. Tarom își propune ca noile aeronave pe care le va achiziționa să fie deopotrivă mai eficiente și mai prietenoase cu mediul.
„În cadrul planului de redresare și restructurare a companiei TAROM, unul dintre obiectivele strategice este modernizarea flotei și optimizarea costurilor operaționale. În acest sens, aeronavele model Airbus A318 recepționate în perioada 2006-2007, care au ajuns la finalul perioadei de exploatare, au fost scoase din serviciul comercial al companiei TAROM și valorificate conform planificării prin vânzarea către o companie specializată în achiziționarea de avioane aflate la finalul perioadei de funcționare”, a informat Tarom.