CFR Marfă își va înceta activitatea, începând cu 12 martie 2025. Încheierea activității va avea loc imediat după ce compania Carpatica Feroviar va avea capitalul necesar pentru a-și desfășura activitățile și va intra în funcțiune.
„Conform procedurii şi conform regulamentului european în materie de rambursare de ajutor de stat, în condiţiile aprobării acestui mecanism de înfiinţare a companiei Carpatica Feroviar România, imediat după ce această companie se va înfiinţa, se va operaţionaliza şi va fi capitalizată în vederea cumpărării de la CFR Marfă a asset-urilor necesare şi a celor prevăzute şi agreate cu Comisia Europeană, CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea şi, practic, ultima zi de furnizare de servicii de transport feroviar de marfă de către CFR Marfă va coincide cu prima zi în care Carpatica Feroviar România va furniza servicii de transport feroviar. Operaţionalizarea companiei depinde de următorul pas, şi anume Hotărârea de Guvern de capitalizare cu suma necesară cumpărării de mijloace fixe şi asset-uri de la CFR Marfă şi, conform procedurilor din cadrul Autorităţii Feroviare Române, eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple. Spun 1 martie, pentru că 12 martie ar fi ziua în care concordatul preventiv în care CFR Marfă se află expiră”, a explicat directorul general al Carpatica Feroviar, Daniel Apostolache, potrivit Adevărul.
Directorul Carpatica Feroviar a precizat că noua companie nu va semăna cu CFR Marfă, chiar dacă vor fi achiziționate o parte dintre locomotivele și vagoanele care aparțin de CFR Marfă. Daniel Apostolache își dorește o companie mai mică și mai fiabilă decât cea pe care o va înlocui, dar care să devină concurenta transportului rutier.
„CFR Marfă astăzi înseamnă mult mai mult decât 200 de locomotive şi 6.500 de vagoane. Va cumpăra doar cinci secţii de reparat vagoane şi şase secţii de reparat locomotive, faţă de opt câte sunt din fiecare astăzi. Deci, vorbim despre o companie mult mai mică, mult mai fiabilă, una nouă, bancabilă şi sperăm să fie şi green în sensul adevărat al cuvântului, în care transportul feroviar să preia cât mai mult din transportul rutier. Compania feroviară Carpatica va prelua golul lăsat în economia României de CFR Marfă”, a declarat directorul Carpatica Feroviar.
Potrivit lui Daniel Apostolache, activitatea Carpatica România va reuși să acopere patru industrii: industria de apărare naţională, industria petrolieră, de cereale şi cărbuni.
„Carpatica Feroviar este soluţia statului român de a garanta în faţa Comisiei Europene că avem o companie care să deservească şi pe timp de pace, în condiţii de profit, şi pe timp de criză, atât geopolitică, cât şi economică, interesele statului român de a ne garanta că vom avea în permanenţă material rulant care să preia volumele necesare asigurării funcţionalităţii sale”, a explicat Apostolache.
În prezent, CFR Marfă are în jur de 8.500 – 9.000 de vagoane şi 600 de locomotive, material rulant. Însă, numărul vagoanelor care ar putea fi folosite ar ajunge să fie în jur de 15.000 – 17.000, iar cel al locomotivelor la 900 , dacă ar intra în reparaţii şi ar exista contracte de transport.
„În proces de executare au fost aproximativ 450 de locomotive. S-au vândut maximum 100 de locomotive, pentru că încă nu au ajuns toate facturile de la ANAF în cadrul companiei, ca să ştim o cifră exactă. Sunt licitaţii care se desfăşoară la fiecare agenţie teritorială ANAF din România şi circuitul documentelor este unul relativ îngreunat şi dinamic. În fiecare zi primim facturi că s-au mai vândut la o agenţie teritorială şi actualizăm în permanenţă numărul de locomotive care sunt în executare. Anunţul privind valorificarea şi numărul de locomotive disponibile este postat pe site-ul CFR Marfă şi poate fi consultat în orice moment de potenţialii cumpărători care, dacă doresc să cumpere la valoarea evaluată, (…) se pot adresa companiei, cu solicitare care este imediată înaintată ANAF”, a declarat şeful CFR Marfă.