Ucraina, care permite brigăzilor sale armate să-și recruteze direct soldații, are din ce în ce mai puțini soldați pentru a lupta pe front. Drept urmare, unitățile militare concurează pentru donații și soldați prin intermediul rețelelor sociale și al campaniilor de publicitate, bazându-se pe imagini macho și modele atractive pentru a-și atinge publicul țintă, potrivit France24 care citează AP.
Spre exemplu, un panou publicitar care arată o tânără elegantă care îmbrățișează un bărbat pe o motocicletă, cu pistolul în mână, seamănă mai mult cu o reclamă pentru parfumuri decât cu o campanie militară.
Dar uriașul afiș care atârnă deasupra Harkivului, în nord-estul Ucrainei, are o miză mare – de a recruta mai mulți oameni într-o armată ucraineană disperată de lipsa soldaților.
Pe afiș scrie „Îmi place ce-a făcut Brigada a treia de asalt” și este doar una dintre reclamele comandate care se bazează pe imagini și modele macho pentru a ajunge la publicul țintă.
„Face ca serviciul militar să pară sexy”, a spus Volodymyr Degtyarov, șeful PR interimar al Brigăzii Khartiya din Ucraina.
„Nici o altă brigadă nu a făcut vreodată ceva atât de curajos în ceea ce privește mobilizarea”, a adăugat bărbatul de 44 de ani.
Miza este mare.
În ultimele luni, Ucraina a cedat zeci de orașe și sate forțelor ruse, trupele sale confruntându-se cu epuizarea și lipsa personalului militar.
Mii de soldați au luptat fără pauză de mai bine de doi ani și jumătate, iar Kievul este disperat să-i schimbe cu oameni noi.
Degtyarov a spus că este „uşor gelos” pe eforturile Brigăzii a III-a de Asalt. „Ei vizează un public mai tânăr și spun: „Vino alături de noi și femeile te vor iubi”.
În ciuda măsurilor de înăsprire a regulilor de mobilizare din primăvară, Ucraina este încă mult depășită numeric de Rusia pe câmpul de luptă.
Kievul permite acum brigăzilor să-și caute proprii oameni. Rezultatul a fost o explozie de reclame, afișe și postări pe rețelele sociale care a atras mii de vizualizări, în timp ce fiecare brigadă caută soldați.
Pentru Degtyarov, care conducea o agenție de PR înainte de invazie, aceasta înseamnă „concurență foarte bună, sănătoasă”, victoria fiind scopul comun.
Reclamele oferă fiecărei brigade posibilitatea de a se distinge printr-o „personalitate” și o imagine „de marcă”, a spus el.
Brigada proprie a lui Degtyarov caută să iasă în evidență oferind un salariu atractiv, vizând un public „puțin mai în vârstă” și experimentat.
Ivan, șeful de comunicații al Batalionului Aidar, a spus că punctul de atracție al unității sale militare este echipamentul său „modern”, mai bun decât vechiul armament din epoca sovietică.
Soldatul în vârstă de 28 de ani din regiunea Donețk a spus că preferă să fie „cinstit” în marketingul său – fără a se juca prea mult cu „emoțiile” pentru a-i atrage pe candidați.
Campania de publicitate condusă de Brigada a treia de Asalt a fost foarte criticată în Ucraina, în parte pentru că a fost văzută ca descriind războiul într-o lumină plină de farmec. Dar pentru unii, nevoia de a recruta bărbați umbrește toate celelalte considerente.
„Toate metodele sunt bune”, a spus Yuriy, un bărbat de cincizeci de ani pe care AFP l-a întâlnit pe străzile din Kiev. „Dacă un tânăr este atras de fotografia unui soldat cu o femeie frumoasă, el se va imagina în locul lui”, a spus el.
Este dificil de evaluat cât de eficiente au fost aceste campanii. Degtyarov a spus că acestea sunt esențiale. Brigada Khartiya a susținut că, atunci când a intensificat publicitatea, numărul potențialilor candidați care s-au înscris a crescut.
Și Ivan, de la Batalionul Aidar, folosește rețelele de socializare pentru a-și promova unitatea militară. Platforma lui preferată este Facebook, unde batalionul are 172.000 de abonați.
Telegram este, de asemenea, popular, în parte datorită a ceea ce a fost descris drept politica de moderare laxă. Unele brigăzi au folosit platforma pentru a împărtăși imagini cu soldații ruși urmăriți și uciși de drone.
Pe Telegram „putem arăta totul”, a spus Ivan, plângându-se că unele dintre videoclipurile sale au fost șterse de pe alte platforme. Ivan a fost inginer spațial înainte de război.