Deși temperaturile par să anunțe începutul anotimpului cald, pe rafturile magazinelor au apărut deja primele decorațiuni de Crăciun.
În ultimii ani, tot mai multe persoane au îmbrățișat ideea de Halloween, iar magazinele au răspuns cererii consumatorilor. Chiar dacă mai sunt aproape 3 săptămâni până la sărbătoarea împrumutată de la americani, deja și-au făcut loc pe rafturi și primele decorațiuni de Crăciun. Astfel, în magazine a început să se ducă o luptă pentru atenție, între dovleci și oameni de zăpadă.
Clienții nu par însă, deranjați de pregătirile timpurii ale magazinelor.
„Sunt foarte înnebunită după Crăciun, abia aștept să-mi cumpăr, să-mi umplu toată casa. Prietenul meu nu mă lasă să împodobesc bradul, că l-aș împodobi de pe acuma”, a mărturisit un client, potrivit Știrile ProTv.
Există și clienți care pun problema epuizării stocurilor înainte de venirea lunii decemebrie, motiv pentru care aleg să fie precauți și să cumpere lucrurile de care au nevoie din timp.
„Lumea poate să-și cumpere din timp ce are nevoie și mai și găsești lucruri frumoase. Chiar înainte de Crăciun, deja toate sunt luate și e mai greu să găsești”, a spus un client.
Reprezentanţii magazinelor declară că scoaterea timpurie a obiectelor specifice Crăciunului este o practică care are scopul de a le oferi clienților șansa de a se bucura de spiritul sărbătorilor de iarnă o perioadă mai lungă.
„Avem obiceiul să le scoatem mai repede, deoarece am observat, clienților noștri le place această surpriză și le place să se bucure mai repede de spiritul Crăciunui”, a declarat Andra Miculescu, manager imagine magazin.
Moda unui Crăciun timpuriu este împrumutată de la alte țări, precum Ţările Scandinave, unde împodobirea buticurilor se face cu cel puțin două luni înainte.
„Scandinavii vor să simtă din timp atmosfera asta de Crăciun în casele lor, e același lucru, pe care vrem să-l implementăm și noi în România. Începem să decorăm deja magazinul pentru o atmosferă de Crăciun plăcută”, a povestit Daniel Crețiu, manager regional magazin.
La Craiova, o parte dintre restaurantele din centrul orașului au fost deja împodobite de sărbătoare, iar primele târguri de Crăciun din România se vor deschide peste o lună.
Sociologii spun însă că abundenţa de mărfuri ne face să cumpărăm mai mult, fără ca o nevoie reală să stea la baza acestor achiziții.
„Vorbim despre un fenomen puternic, puternic consumerism. Dacă ne uităm acum 30 de ani în urmă probabil că aveam un brad sau aveam un set de globuri sau un set de luminițe de brad, pe când astăzi avem această presiune socială de a fi în trend, de a fi în modă”, avertizează Laurențiu Țaru, sociolog.