Românii care se gândesc să își achiziționeze o mașină electrică, trebuie să ia în considerare și costurile de alimentare.
România se numără printre țările în care încărcarea unei mașini electrice la stații publice este scumpă. Cea mai economică opțiune este priza de acasă, însă oamenii preferă să plătească mai mult, pentru a scurta timpul de așteptare.
Pentru o încărcare completă, un tânăr din Brașov care alege numai prizele cu încărcare rapidă plătește 100 de lei, bani care sunt echivalentul la aproximativ 250 de kilometri făcuți cu mașina. Uneori, în funcție de stația la care alege să încarce, transportul electric îl poate costa mai mult decât benzina necesară parcurgerii aceluiași număr de kilometri.
„Ar putea ajunge la dublu sau aproape dublu față de o mașină pe benzină pe lună”, a declarat Andrei, șofer, pentru Știrile ProTv.
La o stație publică din România, pentru a reîncărca rapid, de la 10% la 80%, o Dacia Spring, costă minimum 3,5 euro și maximum 40,6 euro, arată datele Observatorului European al Combustibililor Alternativi.
Prețul mediu este 11,38 de euro și este echivalentul a 108 kilometri parcurși. În aceleași condiții, încărcarea aceleași mașini costă doar 6,76 euro în Ungaria, 7,77 euro în Polonia și 8,23 euro în Spania.
Cel mai ieftin curent electric pentru încărcarea mașinilor este în Islanda și Portugalia, pe când în Norvegia și Slovenia este cel mai scump.
Amortizarea investițiilor făcute este justificarea cu care răspund operatorii rețelelor de încărcare pentru prețurile ridicate.
„Invesțiile în hub-urile pe care noi le dezvoltam în România sunt de sute de mii de euro și e foarte greu să coborăm prețul la unitatea de încărcare atâta timp cât și costul energiei este mare”, a declarat Camelia Popescu, director general operator stații de încărcare, potrivit Știrile ProTv.
Și reprezentanții Ministerului Energiei vin cu justificări în ceea ce privește diferențele de preț.
„Ne-am confruntat cu fenomene meteorologice, temperaturile istorice, ceea ce a determinat o creștere mare de consum de energie. Și, coroborat cu o producție insuficientă de energie electrică. Asta a deteminat ca prețul la noi să fie mai mare decât prețul din vestul Europei”, a explicat Adrian Vintilă, consilier al ministrului Energiei.
Totuși, precizează ministerul, operatorii stațiilor de încărcare cumpără energie electrică la un preț plafonat, de cel mult 1,3 lei pe kilowat oră. Însă, ei o pot revinde utilizatorilor finali la ce preț doresc.