Reprezentanții CFR au anunțat duminică, 23 iunie, că viteza de circulație va fi redusă între 30-50 km/h din cauza codului roșu de căldură. Anunțul a fost comentat de români, care știu că trenurile oricum circulă foarte încet.
Decizia CFR cu privire la reducerea vitezei de circulație a trenurilor a fost luată din cauză că la nivelul șinei, temperatura ar ajunge între 50-80 grade Celsius. Restricțiile de viteză vor fi aplicate în intervalul de valabilitate a codului roșu și portocaliu de vreme severă, conform Adevărul.ro.
Anunțul CFR a fost primit cu hohote de râs pe un grup de turiști, unde internauții au glumit pe seama faptului că trenurile vor circula cu 50 km/h mai lent. Aceștia au dat exemplul unor trenuri care mergeau și înainte cu 30-40 km/h și și-au pus întrebarea cu ce viteză vor circula acele trenuri, dacă vor merge cu 50 km/h mai încet.
„Dacă reduc viteza cu 30 km/h vom sta în realitate pe loc. Dacă trenurile reduc viteza cu 50 km / h vom merge, de fapt, cu 20 km /h, dar în sens opus”, a glumit cineva.
„Am făcut 16 ore până la Cluj, de la București, pe mai puțin de 500 km. Îmi venea să mă dau jos și să alerg pe lângă tren, aș fi ajuns mai repede. Nici nu știu ce caniculă a fost! Afară erau 32 de grade la București, iar când am ajuns la Cluj erau 17 grade, era deja a doua zi dimineață, dar trenurile tot se târau ca și cum ar fi temperaturi de Africa”, a scris altul. „Și pe Iași – București îți rogi moartea. Aer condiționat vax în 2024, mers încet ca o căruță”, a răspuns altul. „Timișoara – București e o glumă. Trenurile cu aburi mergeau mai rapid la începutul secolului trecut”, a fost altă replică.
Altcineva s-a întrebat de ce în Occident trenurile rapide nu sunt nevoite să încetinească și să se deplaseze cu cel mult 30-50 km /h. „Am fost recent cu TGV, în Franța era foarte cald, dar trenul a avut o medie de peste 250 km / h. Doar de vreo 10 ori mai repede ca la noi. Oare la ei nu e afectată șina trenului de căldură?”
Cineva și-a adus aminte că pe timpul iernii, atunci scad temperaturile, CFR face anunțuri similare și reduce viteza trenurilor: „Ăștia ne iau de cretini. Iarna cum se trece de -7 sau -8 grade ei zic ca e ger și că sunt probleme cu liniile. Acum, dacă e vară, e problemă că e prea cald. OK, fizica ne spune că frigul sau căldura, dacă sunt la extrem, pot să cauzeze probleme liniei ferate, dar cum se face că în alte țări nu auzi asta? Am fost în Spania cu tren rapid, erau peste 40C, dar trenul nu a avut nici măcar un minut întârziere. Sau ăia își fac din alte materiale linia ferată și trenurile? Ori pe ei îi duce capul și găsesc soluții, că sigur nu stau să sufle să se răcească linia”.
Nu este primul caz în care un anunț al CFR este luat în batjocură de români. La începutul acestui an, CFR a anunțat că trenurile Intercity vor circula cu viteze cuprinse între 160 și 200 km/h, dar și atunci știrea a fost desființată pe rețelele de socializare.
„Să râdem cu CFR! Orice asemănare a mersului trenurilor cu realitatea e pur întâmplătoare”, a glumit altul. La fel de amuzantă a fost o doamnă: „O prietenă a cunoscut online un băiat și a decis să meargă la el, la Cluj, după ce a invitat-o. Doar că s-a tuns cu scurt timp înainte să plece și i-a trimis o poză partenerului. Când a ajuns la Cluj, băiatul o aștepta, dar n-a mai recunoscut-o, fata avea deja părul lung.”
„Sună ciudat, dar chiar ajută. Dacă aștepți o moștenire, pe când ajungi la destinație intri în posesia ei”, a râs altcineva.
„Niciun ministru al Transporturilor nu a fost capabil în toți anii ăștia să facă ceva cu CFR și cu trenurile lor. Și au fost miniștri de la toate partidele. Unul mai incompetent ca altul, unul dădea cu ranga prin metrou ca minerii, altul spunea că nu avem nevoie de autostrăzi, iar de alții nici nu îți mai amintești că au fost și mai și. Nu că actualul ministru ar fi mai bun ca ceilalți. Nicăieri în Uniunea Europeană nu e ca la noi”, a concluzionat alt internaut.
Transportul pe calea ferată în România amintește mai degrabă de cel din India. În ultimii ani, mai multe țări africane au dezvoltat rețele feroviare mai rapide decât cele din România. Deși au trecut peste trei decenii de la Revoluție, România nu a reușit să modernizeze infrastructura feroviară, spre deosebire de Maroc, care a inaugurat prima sa linie de mare viteză în 2018.
Pe distanța de 363 de kilometri dintre Tanger și Casablanca, trenul de mare viteză (TGV) face doar două ore și 10 minute, atingând o viteză record de 357 km/h în timpul unui test din iulie 2018.
În Kenya, trenurile parcurg distanța dintre Nairobi și Mombasa, similară cu cea dintre Cluj și București, în doar patru ore și jumătate. Statul kenyan a investit 3,2 miliarde de dolari într-o cale ferată de 472 de kilometri care leagă capitala Nairobi de Mombasa, cel mai sudic oraș mare al țării.