De aproape un an, Curtea Constituțională refuză să se pronunțe pe sesizarea depusă de USR și Forța Dreptei pe legea PSD-PNL care amână liberalizarea transportului interjudețean și apără interesele mafiei protejate politic. Zece amânări au fost decise pe sesizarea USR, ultima dintre ele datând de marți.
USR și Forța Dreptei au sesizat pe 23 mai 2023 Curtea Constituțională pe legea prin care PSD-PNL au amânat, încă o dată, liberalizarea reală a transportului rutier de persoane, apărând astfel interesele „băieților deștepți” care oferă românilor autobuze vechi, poluante, adevărate sicrie pe roți. Deși a trecut aproape un an de la primirea sesizării, CCR nu s-a pronunțat nici acum pe argumentele de neconstituționalitate invocate, amânând pronunțarea de 10 ori. Ultimul termen stabilit marți: 18 iunie.
„Curtea Constituțională, populată pe criterii măsurate în ședințe de partid, pare să devină tot mai mult gardianul intereselor politice ale PSD și PNL, nu apărător al Constituției și democrației. Este aceeași CCR care recent a permis ca marii evazioniști să scape de anchete penale și pedepse, la propunerea lui Ciucă și Ciolacu. Am ajuns și la episodul de acum, când CCR se tot codește, de un an deja, să dea o decizie privind constituționalitatea unei legi, favorizându-i astfel pe aceiași jucători din piața transportului rutier de persoane, protejați de PSD și PNL”, afirmă deputatul USR Stelian Ion, fost ministru al Justiției.
În 2019, Ministerul Transporturilor condus de Răzvan Cuc de la PSD a prelungit valabilitatea programului de transport interjudețean și a licențelor de traseu, dar decizia a fost desființată de Consiliul Concurenței, care a stabilit și pașii concreți pe care trebuia să-i facă MT pentru a deschide complet piața, cu interdicție fermă ca programul de transport să fie prelungit după data de 30 iunie 2023.
PSD și PNL au ignorat însă decizia Consiliului Concurenței și au vrut să prelungească programul și licențele, din nou, până la finalul anului 2024, cu foarte mici cosmetizări, care nu se pot numi în niciun caz liberalizare a transportului județean, astfel încât să existe concurență adevărată pe piață, iar călătorii să beneficieze de servicii moderne, de secol XXI. USR și Forța Dreptei au atacat la CCR legea PSD-PNL, invocând mai multe încălcări ale unor drepturi constituționale, precum libertatea economică și egalitatea în drepturi, precum și încălcarea obligației statului de protecție a libertății comerțului și a concurenței loiale.
„În lipsa unei decizii a CCR, PSD și PNL își urmăresc interesul și prelungesc licențe de transport pentru anumiți băieți deștepți din transporturi. Ei sunt marii profitori ai acestei situații. Cine are de suferit pentru că CCR face jocurile PSD-PNL și pentru că Guvernul Ciolacu vrea să controleze totul, inclusiv piața de transport de persoane? Toți oamenii care îndură condiții jalnice în autobuzele care fac legătură între localitățile lor și locul de muncă, toți copiii care au nevoie să ajungă la școală și sunt transportați în autobuze insalubre. Pe ei nu-i protejează nici CCR, nici Ciucă, nici Ciolacu”, declară Ionuț Moșteanu, liderul deputaților USR și membru în Comisia pentru administrație.