Titi Aur consideră că școlile de șoferi nu îi pregătesc pe viitori conducători auto pentru realitatea din trafic. „Tinerii șoferi nu au multe noțiuni necesare”

Titi Aur consideră că școlile de șoferi nu îi pregătesc pe viitori conducători auto pentru realitatea din trafic. „Tinerii șoferi nu au multe noțiuni necesare”
Foto: Facebook @ Titi Aur

Piloții de raliu Titi Aur și Vali Porcișteanu susțin că școlile de șoferi nu mai pot să pregătească viitorii conducători auto pentru traficul actual. De asemenea, nici examenul auto nu mai este de actualitate.

De ce școlile de șoferi nu mai pregătesc cum trebuie viitorii conducători auto

Experții în conducere defensivă au explicat că examenul pentru carnetul de șofer verifică doar dacă viitorul conducător auto știe să miște mașina, nu și dacă poate să reacționeze în condiții extreme. Acest lucru duce la carnagiul de pe șosele.

Multiplul campion de raliuri, Titi Aur, a explicat că numărul mare al accidentelor rutiere grave din România este o consecință a modului în care sunt pregătiți viitorii șoferi. Acesta susține că programele școlilor de șoferi sunt învechite, iar testele la care sunt supuși viitorii conducători auto nu sunt conform realității din trafic.

„Sunt Titi Aur și mi-am petrecut toată viața de până acum în domeniul conducerii autovehiculelor: de plăcere, de nevoie, pentru performanță – multe curse automobilistice și multe titluri câștigate, iar în ultima parte a activității sportive, dar și după ce am încheiat-o, am fost și sunt implicat în creșterea siguranței rutiere, în mod special în pregătirea conducătorilor de autovehicule și motociclete pentru a conduce în siguranță pe drumurile publice. (…) Din 2013 am declanșat un amplu proiect de studiere și cercetare a metodelor prin care se poate îmbunătăți siguranța conducătorilor de autovehicule și motociclete. A scăzut calitatea pregătirii, pentru ca înainte de ’90, pentru obtinerea unui permis de conducător auto se făceau:

– Examen psihologic cu testarea reflexelor și abilităților cu: strungulețul, simulatorul de testare coordonare mâini/picioare etc. – NU SE MAI FACE!

– Poligon și examen în poligon – NU SE MAI FACE!

– Conducere și examen pe timp de noapte – NU SE MAI FACE!

– Prezența la orele de teorie la școlile de șoferi este în medie cu 50% mai mică, comparativ cu cea din anii ’80”, explică Titi Aur.

Și instructorii auto sunt slab pregătiți

Fostul campion mondial la raliuri și expert în conducere defensivă, Valentin Porcișteanu, a explicat de ce instructorii auto sunt foarte nepregătiți. El a explicat într-un interviu acordat pentru Adevărul.ro că pregătirea instructorilor auto trebuie să fie mai complexă, deoarece ei au o răspundere foarte mare în pregătirea viitorilor șoferi.

„Tinerii șoferi nu au multe noțiuni necesare. Nu știu cum să gestioneze situațiile periculoase, nu știu să se ferească de ele, nu au nicio pregătire în acest sens! Nu știu să conducă la viteze mari, nu au pregătire pentru utilizarea autostrăzilor. Nimeni nu îi învață asta. În plus, testarea psihologică și medicală sunt precare ca să nu spun superficiale. Ce trebuie făcut? Trebuie schimbat tot sistemul de pregătire, adică trebuie updatat la vremurile în care trăim, actualizat cu toate cele necesare. În plus, pregătirea instructorilor trebuie să fie mult mai complexă, iar acordarea atesatatelor de instructori trebuie să fie mult mai severă. Azi oricine poate să fie instructor auto după un examen foarte ușor și la îndemâna oricui. Revenind la cei care vor să devină șoferi, sunt necesare mai multe ore de pregătire, cu o altă programa mult mai variată. În plus trebuie schimbate și normele de evaluare! În prezent, examinatorul verifică dacă viitorul șofer știe să «miște mașina» cu o viteză foarte mică și să respecte regulile, nu e supus la teste mai ample, în condiții extreme. În fine, trebuie făcut ceva și pentru cei care sunt deja șoferi de mulți ani. Sunt necesare, cred eu, o serie de cursuri din 5 în 5 ani, să zic“, a precizat Vali Porcișteanu.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`