Un profesor al Universității „Ştefan cel Mare” din Suceava a reușit să obțină definitiv anularea procesului prin care fiul său a fost amendat și lăsat și fără permis din cauza faptului că a circulat cu peste 100 km/h în localitate.
Cum a fost posibil acest lucru? Procesul verbal a fost anulat pentru că s-a constatat că aparatul radar poate da erori.
Este important de precizat că acest lucru s-a întâmplat și pentru că viteza era la limita suspendării.
Fiul profesorului universitar Gheorghe Gutt se afla în urmă cu trei ani pe raza municipiului Vatra Dornei. La intrarea în municipiu, acesta a fost înregistrat cu o viteză de 103 km/h, în condițiile în care limita în acea zonă este de jumătate din viteza sa.
El a fost amendat cu 800 de lei și i s-a supendat permisul de conducere pentru 90 de zile.
Șoferul a contestat în fața polițistului că viteza înregistrată de aparatul radar nu este cea pe care el o avea, pentru că mașina era setată să nu depășească 99 de km/h.
Judecătoria Vatra Dornei a judecat contestația împotriva procesului verbal, iar la Tribunalul Suceava lucrurile au stat exact invers.
Tribunalul Suceava a transmis un extras din motivarea sentinţei din data de 21 octombrie 2015, când procesul verbal al Poliţiei Rutiere a fost anulat, motivare în care petentul a arătat că instanţa de fond nu a ţinut cont de solicitările raportate la marja de eroare, deoarece, existând o eroare tolerată a radarului de + 4% din valoarea convenţional adevărată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h, informează Monitorul de Suceava.
În plus, șoferul a arătat că în cele două planșe anexate la dosar de Poliția Română s-a descoperit că în interval de o secundă una dintre imagini arăta viteza de 103 km/h, iar cealaltă de 86 km/h.
Profesorul nu a vrut să dea mai multe detalii, dar a subliniat că teoria sa privind erorile aparatelor radar este universal valabilă.
„Referitor la calităţile tehnice şi performanţa cinemometrului LASER de tip pistol pot spune doar că din punct de vedere al preciziei de măsurare acestea sunt cu mult inferioare cinemometrelor clasice, bazate pe efectul Doppler, montate pe maşinile Poliţiei Rutiere. Principiul de funcţionare al unui asemenea cinemometru se bazează pe măsurarea timpului care trece de la recepţia prin partea electroniciia pistolului a două reflexii ale fasciculului LASER de pe vehiculul urmărit. Emisia LASER spre vehiculul urmărit este efectuată la intervale regulate de nanosecunde de către dioda LASER a pistolului. Aici intervine problema de precizie a măsurării vitezei. Pentru a determina viteza unui vehicul rezultă necesitatea măsurării cu precizie a unor timpi de ordinul câtorva nanosecunde şi chiar fracţiuni ale acestora. Acest lucru este imposibil de realizat cu un cronometru electronic portabil pilotat cu un cristal de cuarţ. Pentru a prezenta o precizie de măsurare acceptabilă, un pistol LASER ar cântări zeci de kilograme, iar preţul acestuia ar fi de sute de mii de euro”, a spus profesorul universitar.