Aproape toate şcolile din mediul rural beneficiază de conexiune la internet şi sunt dotate cu calculatoare. Cu toate acestea, multe din clădirile în care funcţionează laboratoarele de informatică stau să cadă, conform unui studiu, care stă la baza unui proiect organizat de Fundaţia Orange, transmite adevarul.ro.
Cu toate acestea, şcolile din mediul rural sunt conectate la Internet, dar acesta nu poate fi utilizat, deoarece deşi există calculatoare în laboratoarele de informatică, acestea sunt nefuncţionale sau învechite.
La această concluze a ajuns studiul, iar cercetarea a identificat trei tipuri de şcoli în funcţie de nivelul de dotare cu echipamente electronice.
Școlile cu un scor de tehnologizare mare au în medie 16 calculatoare funcţionale în laboratorul de informatică, cele care au obţinut un scor mediu deţin 10 calculatoare funcţionale, iar cele cu un scor mic au doar patru calculatoare care pot fi folosite.
Numai 63% din profesorii intervievaţi au o atitudine deschisă în ceea ce priveşte utilizarea noilor tehnologii la clasă, însă experienţa lor didactică cu materiale educative digitale este foarte redusă.
Pe de altă parte, 37% din profesorii care au peste 45 de ani au obţinut un scor de tehnologizare redus.
„Concret, 80% din elevi au acces la internet în gospodării, tot ei se pricep cel mai bine la noile tehnologii. Din analiza noastră reiese că ei petrec între jumătate de oră şi trei ore pe internet, însă abilităţile de folosire a internetului sunt destul de limitate. Trei din cinci elevi au acasă un calculator”, a mai explicat Violeta Tătaru, adăugând că elevii realizează deja activităţi şcolare pe calculatorul de acasă, printre care şi scrierea referatelor.
„Deşi există o infrastructură tehnologică şi o deschidere a profesorilor şi elevilor în ceea ce priveşte educaţia digitală, în prezent nu există materiale didactive disponibile, care să poată fi folosite în procesul de predare”, concluzionează experţii.
Proiect pilot derulat în 10 şcoli începând din septembrie Tocmai din acest motiv, Fundaţia Orange a pus bazele unui proiect pilot care se va derula în anul şcolar 2016 – 2017, în zece şcoli din mediul rural. Digitaliada, aşa cum a fost numit proiectul, va avea 3.000 de beneficiari direcţi şi presupune dotarea cu tablete a celor zece şcoli, care vor fi selectate în urma unui proces ce va dura patru luni.
„În cadrul proiectului pilot, şcolile vor fi dotate cu echipamente pe care vor rula materiale digitale de tipul învăţare prin joc, pentru clasele V-VIII. Au fost alese matematica şi informatica deoarece dezvoltă abilităţi precum logica şi gândirea analitică”, a explicat Simona Penescu, managerul de proiect.
Penescu a declarat că Digitaliada constă în trei etape, respectiv proiectul pilot care va avea o durată de 18 luni şi care ar putea fi extins la nivel naţional în funcţie de rezultatele obţinute, un concurs naţional pentru toate şcolile, prin care profesorii sunt încurajaţi să creeze materiale digitale care să ajungă şi la alţi profesori. A treia etapă este crearea unei platforme online care să găzduiască toate materialele didactice din proiect.
„Ele vor fi însă adaptate curriculei de la noi”, a transmis Simona Penescu.
„Acolo unde nu există laboratoare de informatică, şcolile vor trebui să ne pună la dispoziţie o cameră, vom avea şi catalog electronic pentru aceşti copii. Bugetul proiectului este consistent, dar el va fi adaptat în funcţie de nevoile fiecărei şcoli în parte”, a conchis Penescu.