Profesorii care fac meditații cu propriii elevi și declară în scris contrariul riscă să fie interziși la catedră șapte ani sau chiar să facă închisoare pentru fals în declarații, prevede un Ordin al ministrului Educației, care intră în vigoare de la 1 februarie.
Marcel Bartic, profesor de istorie, a declarat pentru Digi24 că „industria meditațiilor a devenit un fenomen toxic, efectiv, aproape paralel cu sistemul nostru de învățământ”, dar „fiscalizarea acestor meditații, un pic mai multă transparență ar fi mult mai de ajutor”.
„Industria meditațiilor a devenit un fenomen toxic, efectiv, aproape paralel cu sistemul nostru de învățământ, în mod particular profesorii care fac meditații contra cost cu elevii de la clasă, acolo nu e vorba doar de aspectul financiar, cât de suspiciuni privind vicierea actului educațional.
Există riscul ca profesorul să poată influența într-un mod sau altul notarea, evaluarea, predarea la clasă. Învățământul este până la urmă un serviciu public gratuit, ori actul educațional trebuie să fie conform standardelor. Faptul că profesorul completeaza acolo, de unde știu eu că spune adevărul, și banii din meditație nu sunt întotdeauna sume spectaculoase. În cazul de față sunt mai degrabă bani pentru intreținerea zilnică.
De asta cred ca e foarte greu de surprins faptul că profesorii fac meditații contra cost. Fiscalizarea acestor meditații, un pic mai multă transparență ar fi mult mai de ajutor. Orice operațiune trebuie fiscalizată, trebuie declarată la stat”, a declarat profesorul de istorie Marcel Bartic, pentru Digi24.
Amintim că, începând din acest an, profesorii din învățământul preuniversitar sunt obligați să depună anual declarații de interese, în care să precizeze toate activitățile pe care le desfășoară, inclusiv meditațiile pe care le fac cu elevii. Asta în condițiile în care noua Lege a învățământului preuniversitar le interzice să facă meditații cu propriii elevi.
Activitatea de desfășurare a meditațiilor cu elevii de la propria clasă constituie abatere disciplinară și se pot aplica mai multe sancțiuni, de la avertisment scris pâna la desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă, conform legii învățământului preuniversitar. Profesorii sancționați cu desfacerea contractului de muncă nu mai pot preda pentru 7 ani școlari, potrivit metodologiei de mobilitate citată de Edupedu.ro.
Sursa citată amintește și prevederea din Codul penal care se aplică profesorilor care mint în declarația de interese că nu fac meditații cu copii de la clasă – falsul în declarații se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă, conform Art. 326, alin (1) din Codul penal: „Declararea necorespunzătoare a adevărului, făcută unei persoane dintre cele prevăzute în art. 175 sau unei unități în care aceasta își desfășoară activitatea în vederea producerii unei consecințe juridice, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurărilor, declarația făcută servește la producerea acelei consecințe, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă“.
Profesorii au criticat măsura încă de când era în fază de proiect.
„Consider că este o exagerare! Practic, transformă profesorul în funcționar public. Mi se pare neproductiv și nu vom avea rezultatele scontate, păcat că efectul va fi invers, va lua din timpul de pregătire al profesorului. Concentrarea noastră nu ar trebui să fie pe vânătoarea profesorilor, ci pe procesul educativ”, a susținut profesoara Cornelia Stavri, într-o declarație de acum câteva săptămâni pentru Observator News.
Critici a formulat și profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat în Ministerul Educației. Într-o intervenție pentru B1 TV, aceasta a avut și o reacție ironică: „Eu sunt profesor de matematică, nu mai fac meditații de când și domnul Iohannis făcea meditații. Bine, eu am făcut meditații să-mi plătesc o casă. Domnul Iohannis a făcut meditații să-și cumpere 6 case”.
Premierul Marcel Ciolacu, președintele PSD, a avut o reacție la aceste critici încă din septembrie anul trecut: „Simpla prezența în clasă nu este suficientă. Este nevoie de implicare – în clasă, nu la meditații! – și de îndrumare a tinerilor astfel încât, inclusiv din școală, aceștia să plece cu baze solide de cunoștințe și cu un sistem de valori bine definit. Nu cer niciunui profesor să facă lucruri imposibile, sunt perfect conștient și de limitările existente încă în sistemul nostru de învățământ. Le cer însă profesorilor să-și facă meseria, așa cum trebuie să o facă!”.