Industria auto pare că se pregătește să se îndrepte către un viitor electric, mai puțin poluant, dar existența unui parc auto complet electric este posibil să nu se concretizeze.
Hertz, compania americană de închirieri mașini a anunțat că va scoate la vânzare 20.000 de mașini electrice, dar prețurile sunt mult mai mari. A transmis că nu mai poate revinde modelele la prețurile accesibile ca înainte pentru că nu i-ar mai putea susține modelul de business, scrie Panorama.
Dar, compania Spark din Lituania, o flotă de car-sharing de mașini electrice, care activează în România din 2019, a anunțat retragerea de pe piață de la noi.
În octombrie 2021, reprezentanții Hertz au anunțat că vor cumpăra, până la finalul anului 2022, 100.000 de modele Tesla pentru extinderea flotei de închiriere. Aceștia au reușit să cumpere doar 35.000 de modele până în octombrie 2023, iar acum strategia lor s-a schimbat: vor cumpăra mașini cu motoare termice, pe benzină.
Această decizie este posibil să fi fost luată din cauză că utilizatorii nu au răspuns așteptărilor și estimărilor companiei și au provocat mai multe daune, iar costurile de întreținere ale unei mașini electrice sunt mult mai mari față de cele ale unei mașini obișnuite.
În plus, este posibil ca ritmul de adopție al trendului auto electric să nu fie atât de mare și rapid precum au crezut cei de la Hertz. Pentru a susține afirmația, în toamna 2023, s-a înregistrat cel mai scăzut ritm al expansiunii pieței de mașini electrice. Țări precum Italia, Spania, Polonia, Chia și România au un procentaj foarte scăzut al numărului mașinilor electrice.
Cât despre compania Spark, ea se va retrage de pe piață la 1 februarie. Motivul principal care a determinat retragerea a fost reprezentat de parcări.
În București, companiile de ridesharing cu mașini electrice trebuie să plătească locul de parcare, conform unei noi decizii a Consiliului General al Municipiului București. Până acum, acestea erau gratuite pentru mașinile electrice.
Un aspect pe care îl au în comun atât Hertz, cât și Spark, este costul întreținerii mașinilor electrice, iar pentru că șoferii nu sunt responsabili și provoacă adesea pagube, companiile au fost nevoite să plătească prețuri foarte mari pentru reparații.
Cu toate acestea, anul 2023 a început într-un ritm ascendent, iar modelele electrice s-au vândut destul de bine în Europa. Datele A sociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) indică faptul că în România evoluția vânzării mașinilor electrice arată mai bine după primele 11 luni din 2023.