Proteste masive ale fermierilor germani ce au paralizat traficul în întreaga țară. Tractoarele au blocat principalele autostrăzi, dar și cele mai mari orașe germane, precum Berlin, Hamburg sau Munchen. Și Franța a a fost afectată după ce drumurile ce legau cele 2 țări au fost blocate de protestatari.
Furia oamenilor vine după ce executivul german a anunțat planuri de reducere a subvențiile agricole. Mai exact, aceste tăieri fac parte dintr-un plan mai amplu al Guvernului care vrea să economisească 60 de miliarde de euro duin fondurile care au fost relocate din împrumuturile din vremea pandemiei de Covid-19. Curtea Constituțională a Germaniei a declarat această măsură drept neconstituțională.
Iar la protest s-au alăturat și alte categorii sociale din Germania.
Alexandra Chiribeș, o româncă stabilită în Germania, a dat mai multe detalii despre situația de acolo, în cadrul emisiunii Politica Zilei, moderată de Ioana Constantin pe B1 TV.
Românca a spus că prețurile sunt în creștere continuă la absolut toate categoriile de produse, iar oamenii s-au pregătit ca înainte de pandemie.
“Sindicatul mecanicilor de locomotiva au anunțat că or să se alăture și ei, începând de miercuri, 10 ianuarie, acestei greve. Protestele fermierilor, de asemenea, cel puțin la noi în oraș au început de ieri.
În Dortmund au fost peste 1000 de persoane, de participanți cu tractoare. Autobanda B1 a fost de asemenea blocată și nu numai B1, ci și prin împrejurimi.
Este posibil să se alăture și acești mici comercianți grevei, dar nu este nimic sigur.
Protestul fermierilor s-a anunțat că dacă nu o să fie un rezultat pozitiv, este posibil să dureze până la începutul lunii februarie, din informațiile mele”.
Românca a fost întrebată ce spune Guvernul din Germania în legătură cu această grevă.
“Momentan este liniște totală, momentan nu au un răspuns”.
Alexandra Chiribeș a vorbit și despre prețurile la mâncare, care au crescut mult în ultima perioadă.
“Prețurile sunt în creștere continuă, de la carburanți, la mâncare, la absolut tot. Oamenii s-au pregătit ca înainte de pandemie. Cred că de frica pandemiei, mai bine de atât, într-adevăr, în unele zone rafturile erau goale, în altele nu era absolut nicio problemă. Este, într-adevăr, posibil să se alăture și firmele care conduc transporturile de mărfuri, șoferii de TIR-uri, pentru că și pe ei îi afectează această majorare și această tăiere a subvențiilor de la motorină. Prețurile sunt în continuă creștere, iar salariile au stagnat de mult timp”.
Românca a mai fost întrebată cum influențează această eliminare treptată a subvenției pentru combustibil, aceasta fiind principala problemă de la care pornesc fermierii din Germania.
“Prin subvenție, înseamnă că toate prețurile vor crește, este clar.
Toți folosim combustibil ca să transportăm. Mai ales marfurile sunt transportate folosind motorină, iar prețurile, într-adevăr, la benzinărie au crescut de la 1 ianuarie, undeva până la 20 de cenți, în funcție de perioada zilei. Sinceră să fiu, chiar nu mai știu cum este în România. Aici este în funcție de bursă. Se poate schimba prețul în orice moment. Și 20-26 de cenți, dar sub 16 cenți creșterea nu am văzut-o, deci cel puțin cu 16 cenți a crescut, în funcție de ziua respectivă când alimentezi”.