Rezultat uimitor prezentat de Volkswagen: un acumulator solid-state care furnizează o autonomie de 500.000 de kilometri pierzând doar 5% din capacitatea de funcționare a bateriei

Rezultat uimitor prezentat de Volkswagen: un acumulator solid-state care furnizează o autonomie de 500.000 de kilometri pierzând doar 5% din capacitatea de funcționare a bateriei
QuantumScope

Volkswagen a anunțat că primele prototipuri de baterii solid-state pe care le produce au trecut testele de durabilitate menținând o eficiență de 95% după peste o mie de cicluri de încărcare.

Ce înseamnă asta? Înseamnă că, pentru o mașină care are o autonomie de 500-600 km, acumulatorii pot rezista cu ușurință jumătate de milion de kilometri pierzând în același timp doar 5% din autonomia reală.

Noua tehnologie folosită de acumulatorii solid-state față de cei clasici

Acumulatorii care se bazează pe tehnologia solid-state reprezintă o nouă revoluție în domeniu, care va deveni viabilă până la sfârșitul acestui deceniu.

Bateriile solid-state folosesc în principiu aceeași reacție chimică pentru ionii de litiu ca și celulele bateriilor Li-Ion, diferența majoră fiind reprezentată de faptul că electrolitul folosit pentru a separa anodul și catodul, nu este un lichid – o stare de litiu suspendată într-un solvent organic, ci unul solid, realizat din ceramică, sticlă sau polimeri.

Utilizarea unui electrolit solid în locul electrolitului lichid prezintă cel puțin patru avantaje majore pentru industria auto comparativ cu electrolitul lichid din bateriile Li-Ion: celulele bateriilor solid-state sunt mai ușoare și au dimensiuni mai mici, celulele bateriilor solid-state se încarcă mai repede, riscul de incendiu este semnificativ mai mic, au un proces de producție mai simplu.

Practic, pe baza acestor avantaje, bateriile solid-state se încarcă în numai 10 minute, oferă o autonomie estimată la cel puțin 800 de kilometri și sunt mai ușoare.

Rezultate încurajatoare obținute de Volkswagen în domeniul acumulatorilor solid-state

Rezultate obținute de PowerCo, o companie din cadrul grupului german VAG, care are sediul în Salzgitter și se ocupă de dezvoltarea și industrializarea bateriilor,  depășesc cu mult obiectivele inițiale fixate la 20% pierdere după 700 de cicluri de reîncărcare, un obiectiv minim de atins.

Anunțul a venit de la compania QuantumScape cu care Volkswagen colaborează din 2012 pentru dezvoltarea celulelor necesare acumulatorilor solid-state, în scrisoarea de prezentare a rezultatelor financiare pentru trimestrul al treilea din 2023.

QuantumScape, companie în care au investit Vanguard, Capricorn, Blackrock, Bill Gates

QuantumScape, fondată în 2010 de Jagdeep Singh, care este încă CEO, Timothy Holme (CTO) și Friedrich Prinz (CSA) profesor la Universitatea Stanford, are 850 de angajați, este listată la NASDAQ din 2020 și printre investitorii săi se regăsesc marile companii de investiții precum Vanguard, Capricorn, Blackrock, BNP Paribas, Morgan Stanley etc.

Printre primii investitori ai  QuantumScape se numără și Bill Gates, care în 2010 a ajutat trio-ul de fondatori să-și dezvolte tehnologia. Volkswagen a investit la rândul său în total 300 de milioane de dolari în două tranșe, una de 100 de milioane în 2018 și una de 200 de milioane în 2020, ceea ce o face cel mai mare acționar.

Rezultatele obținute de PowerCo și QuantumScape marchează un succces major pentru Volkswagen în cursa către bateriile cu stare solidă cu posibilitatea de a depăși pe toți ceilalți mari producători europeni, americani, japonezi și coreeni, deși este greu de estimat la ce nivel sunt chinezii, în special CATL și BYD.

Volkswagen nu intenționează să introducă noul acumulator pe piață înainte de 2027.

Rezultatul dezvoltării – o celulă care permite o mare autonomie, poate fi reîncărcată super eficient și, în practică, nu îmbătrânește

”Deși trebuie să muncim mai mult pentru a aduce această tehnologie pe piață, deocamdată nu cunoaștem să existe alte baterii auto cu litiu metal care să fi demonstrat o retenție atât de mare a energiei pe un număr de cicluri comparabile, în condiții comparabile. Suntem bucuroși să lucrăm îndeaproape cu Grupul Volkswagen și PowerCo pentru a industrializa această tehnologie și a o aduce pe piață cât mai curând posibil”, a declarat Jagdeep Singh, CEO-ul și co-fondatorul QuantumScape.

”Rezultatele acestei dezvoltări ar putea fi o celulă care permite o mare autonomie, poate fi reîncărcată super eficient și în practică nu îmbătrânește”, a declarat Frank Blome, CEO-ul PowerCo.

PowerCo are un buget uriaș – peste 20 de miliarde de euro – pentru a construi un sistem de producție format din 6 gigafabrici, dintre care trei se află în Europa și sunt deja în construcție, cu o capacitate de 240 GWh pe care Volkswagen dorește să o instaleze și obiectivul este exploatarea celulelor unificate care în 2025 vor permite reducerea costurilor cu 50%.

De asemenea, se preconizează că bateriile solid-state vor fi instalate pentru prima dată pe noua platformă SSP la care lucrează Volkswagen cu proiectul Trinity.

Un acumulator cu autonomie de 500 de km, cu jumătate din greutatea pe care o are în prezent

În ceea ce privește dezvoltarea acumulatorului solid-state, mai rămân de efectuat teste și trebuie găsită cea mai bună modalitate de a-l produce, standardizarea proceselor de fabricație, a garanta calitatea necesară și optimizarea costurilor.

Din punct de vedere tehnologic, QuantumScape își propune să dezvolte celule cu stare solidă care să permită producerea de baterii cu o densitate volumetrică de 1 kWh/litru și densitate gravimetrică de 350 Wh/kg cu o viteză de încărcare mai mică de 15 minute pentru a trece de la 10% până la 80%. Asta înseamnă o baterie de 100 kWh care cântărește 350 kg (în prezent cântărește dublu), are un volum de doar 100 de litri și poate stoca energie pentru 4-500 km într-un sfert de oră.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`