După cum ne-a obișnuit, Codul Rutier a suferit numeroase modificări și de-a lungul anului ce tocmai a trecut, stabilind noi amenzi pentru 2024.
În primul rând, începând cu prima zi a noului an, valoarea amenzilor pe care le vor primi șoferii se modifică, odată cu schimbarea modului de calcul a punctului de amendă.
Conform legii, un punct de amendă va reprezenta 5% din salariul minim brut. În prezent, valoarea salariului minim brut este de 3.300 de lei și, din luna iunie 2024, este preconizată creștea lui la 3.700 lei.
Conform legii, oate vehiculele care circulă pe drumurile publice din România trebuie să aibă valabilă Inspecția Tehnică Periodică.
În momentul în care valabilitatea ITP-ul a expirat, se suspendă automat înmatricularea vehiculului.
Această prevedere implică faptul că, dacă un șofer circulă chiar și o zi având ITP expirat, el va încălca două prevederi ale legilor rutiere. Pe de-o parte conduce o mașină care nu are Inspecția Tehnică Periodică valabilă, iar pe de alta se află la volanul unui vehicul neînmatriculat.
Pentru conducerea unui autoturism fără inspecție valabilă, sancțiunea este între 9 și 20 de puncte de amendă, iar pentru conducerea unei mașini a cărei înmatriculare a fost suspendată, amenda este de 20 de puncte de amendă.
Din 2024, nu se mai aplică plafonarea punctului de amendă. Dacă până la finalul anului 2023, valoarea unui punct de amendă era de 145 de lei, plafonată la nivelul de 10% din salariul minim din 2017.
Legea care stabilea acest plafon a fost modificată anul trecut, astfel că din 2024 punctul de amendă va fi calculat la nivelul de 5% din salariul minim pe economie. Ceea ce înseamnă că, cel puțin în prima parte a anului viitor, că un punct de amendă are valoarea de 165 de lei.
În Codul Rutier sunt înscrise cinci clase de sancțiuni:
– clasa I (2-3 puncte-amendă): 330 – 495 lei;
– clasa a II-a (4-5 puncte-amendă): 660 – 825 lei;
– clasa a III-a (6-8 puncte-amendă): 990 – 1.320 lei;
– clasa a IV-a (9-20 de puncte-amendă): 1.485 – 3.300 lei;
– clasa a V-a (21-100 de puncte-amendă): 3.465 – 16.500 lei.
Practic, cea mai mică amendă pe care o poate primi un șofer, ar fi de 330 lei. Iar cea mai aspră sancțiune ar fie de 16.500 de lei, adică peste 3.000 de euro.
În momentul în care un șofer este depistat în trafic cu ITP-ul expirat, el va primi două amenzi. Una pentru conducerea unui autoturism fără ITP valabil, iar cea de-a doua, pentru conducerea unei mașini a cărei înmatriculare a fost suspendată.
Ambele abateri se pot sancționa cu până la 20 de puncte de amendă fiecare. Ceea ce înseamnă o amendă totală de până la 6.600 de lei. În plus, vor fi reținute talonul și plăcuțele de înmatriculare ale mașini.
În cazul mașinilor noi, ITP-ul este valabil pentru o perioadă de 3 ani, din momentul achiziției mașinii.
Dacă autoturismul are între 3 și 12 ani vechime, atunci ITP-ul se face la fiecare doi ani.
Iar în cazul mașinilor care au o vechime mai mare de 12 ani, Inspecția Tehnică Periodică trebuie refăcută în fiecare an.