Cătălin Drulă, președintele USR și fost ministru al Transporturilor, a susținut, marți, că la dezbaterea bugetului Transporturilor pe 2024, actualul ministru, Sorin Grindeanu (PSD), a venit cu o „sarabandă de promisiuni goale”.
Într-o postare pe Facebook, Drulă l-a acuzat pe Grindeanu că nu înțelege domeniul și că promite tot felul de „grozăvii”. Liderul USR, fost ministru al Transporturilor, a detaliat apoi promisiunile făcute de social-democrat și a explicat de ce acestea sunt, de fapt, niște minciuni:
𝐏𝐫𝐨𝐦𝐢𝐬𝐢𝐮𝐧𝐞𝐚 𝟏: ”La anul, pe A0 Sud, undeva în luna iulie se va circula de la A1 la A2, pe întreg traseul”.
◾ 𝐑𝐞𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚: Șanse minime să se întâmple chiar și pe final de 2024, este exclus în iulie.
𝐏𝐫𝐨𝐦𝐢𝐬𝐢𝐮𝐧𝐞𝐚 𝟐: ”La anul se va circula pe întreg traseul de la Craiova la Pitești pe drumul expres”.
◾ 𝐑𝐞𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚: Șansele sunt minime, în condițiile în care tronsoanele 1 și 4 sunt la 40-50% și mobilizarea pe șantiere nu e ce ar trebui să fie.
𝐏𝐫𝐨𝐦𝐢𝐬𝐢𝐮𝐧𝐞𝐚 𝟑: ”Pe A7, deși doar 4 loturi din 13 au termen de finalizare pe durata anului 2024, eu vă spun că vom finaliza 6, dacă nu chiar 7 loturi din autostrada A7, înainte de termen… de la Buzău la Focșani pe toate cele 4 loturi, 2 loturi din 3 de la Ploiești la Buzău”.
◾ 𝐑𝐞𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚: Stadiile de execuție pe diversele loturi sunt între 0 și 30%, ar fi un miracol să se inaugureze două loturi, darămite șapte.
𝐏𝐫𝐨𝐦𝐢𝐬𝐢𝐮𝐧𝐞𝐚 𝟒: ”Pe drumul expres Brăila – Galați, în mai, iunie, va fi finalizat și drumul expres”.
◾ 𝐑𝐞𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚: Mai e enorm de mult de lucru la podul peste Siret, o structură complexă în arc, care e abia la început, este complet exclus să poată fi terminat în mai sau iunie.
𝐏𝐫𝐨𝐦𝐢𝐬𝐢𝐮𝐧𝐞𝐚 𝟓: ”Undeva între Crăciun și Anul Nou, în mod sigur 17 km din lotul 2 de pe A0 Sud, eu sper să fie 23, compania care face această lucrare să termine și cei 7 km de la DN5 la DN4, astfel încât să fie 23 de km recepționați pe A0 Sud, în mod sigur vor fi 16”.
◾ 𝐑𝐞𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚: se vor deschide doar 10 km pe A0 Sud anul acesta.
𝐏𝐫𝐨𝐦𝐢𝐬𝐢𝐮𝐧𝐞𝐚 𝟔: ”Până la sfârșitul lui 2024, minimul de km pe care să-i dăm în circulație, de autostradă și drum expres să fie de 250, este perfect realizabil”.
◾ 𝐑𝐞𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚: O estimare realistă (care include chiar și amânările de anul acesta) este de cel mult 100 km anul viitor, mult sub cei 250 km promiși de Grindeanu.
Potrivit lui Cătălin Drulă, calendarul pentru aceste proiecte este mult întârziat și, de asemenea, alocările bugetare sunt insuficiente.
Fostul ministru a detaliat apoi alte câteva proiecte care, teoretic, ar trebui să înregistreze progrese semnificative anul viitor:
➡ Pe Autostrăzile Moldovei e cea mai mare bătaie de joc. Sunt zero lei pe Autostrada Unirii A8. Nu a alocat niciun leu nici măcar pe tronsoanele puse de USR în PNRR și care ar trebui să fie gata în 2026. Pe A7 Ploiești – Pașcani Grindeanu a pus doar 15% din valoarea contractelor, în condițiile în care a promis că se termină vreo 6-7 tronsoane din cele 13 anul viitor.
➡ După ce a promis că vom circula în 2023 doar pe autostradă de la Craiova la Constanța, acum a mutat promisiunea pentru 2024. Însă a alocat mai puțin de jumătate din banii necesari și pentru A0 Sud și pentru DX Craiova – Pitești.
➡ A1 Sibiu – Pitești primește 10% din valoarea proiectelor, cu 30% mai puțini bani decât în 2023, în condițiile în care ar trebui să înceapă șantierele pentru tronsoanele grele de munte.
➡ La calea ferată am găsit doar 10% din bani pentru modernizările din PNRR, deși șantierele abia începute trebuie să fie gata în 3 ani pentru a nu rata banii europeni.
„Alte inaugurări promise pentru 2024 și unde am găsit 10-20% din banii necesari bugetați sunt drumul expres Brăila – Galați, drumul expres A3 – Tureni de la Cluj, centurile rutiere Timișoara, Craiova sau Zalău”, a mai transmis Cătălin Drulă, pe Facebook.