Elevii maghiari din România au avut rezultate mai bune la PISA 2022, decât cei care învață în limba română, susține sociologul Tamás Kiss

Elevii maghiari din România au avut rezultate mai bune la PISA 2022, decât cei care învață în limba română, susține sociologul Tamás Kiss
Sursa foto: Pixabay.com

Elevii din România care studiază în limba maghiară au avut rezultate mai bune la testele PISA 2022, decât media națională a elevilor care învață în limba română, susține sociologul Tamás Kiss, unul dintre inițiatorii ideii de a realiza un sub-eșantion reprezentativ și pentru elevii maghiari, citat de publicația transtelex.ro.

Acesta a mai spus că rezultatele indică faptul că inegalitățile în cadrul sistemului de învățământ cu predare în limba maghiară sunt mai mici decât la nivel național.

„Suntem într-un dezavantaj structural. PISA arată că elevii maghiari stau mai bine din punct de vedere al abilităților și, în ciuda acestui lucru, au rezultate mai slabe la examenele naționale”, a explicat Tamás Kiss.

În Harghita, peste 50% dintre elevii de la clase cu predare în limba maghiară au luat sub 5 la proba de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2023.

„Se pare că educația în limba maghiară nu este deloc mai slabă. În general, aceste concluzii sunt trase din rezultatele examenelor naționale, bacalaureat și evaluare națională, care sunt percepute ca un fel de măsură obiectivă a valorii, deși nu sunt.

Modul în care se desfășoară aceste examene reprezintă de fapt o discriminare structurală în sine. De fapt, elevii maghiari au o medie mai proastă din cauza limbii și literaturii române.

În principiu, Legea Educației rezolvă această problemă pentru că acești elevi învață limba română conform unei programe speciale și susțin examenele conform acestei programe. Cu toate acestea, este un mare semn de întrebare dacă această soluție va fi cu adevărat corectă”, a adăugat Tamás Kiss.

Câți elevi care învață în limba maghiară au fost testați la PISA

„Din sondajele PISA anterioare, am observat că mai multe țări au un sub-eșantion reprezentativ de aproximativ 1.000 de persoane care studiază într-o limbă a minorităților. De aici a venit ideea ca ar trebui să realizăm un sub-eșantion reprezentativ și pentru elevii maghiari din Ardeal”, a explicat sociologul Tamás Kiss, unul dintre inițiatorii sub-eșantionului maghiar, alături de Tibor Toró.

Tags:
Urmăriți B1TV.ro și pe
`