Se anunță schimbări uriașe pentru compania UBER. Comisia Europeană vrea să desemneze șoferii acestei companii drept angajați de facto. UBER avertizează că vor fi închise serviciile în sute de orașe, în acest caz.
Din cauza acestor modificări propuse, un oficial de top al UBER a avertizat că propunerile Bruxelles-ului de a desemna persoanele care lucrează în economia participativă drept angajați vor forța serviciul de transport să se închidă în sute de orașe din Uniunea Europeană. Tot din această cauză, și prețurile serviciilor vor crește cu până la 40%, dacă măsurile vor fi adoptate, scrie Libertatea, care citează Financial Times.
„Dacă Bruxelles-ul forțează UBER să reclasifice șoferii și curierii în întreaga UE, ne-am putea aștepta să vedem o reducere de 50-70% a numărului de oportunități de muncă”, a declarat Anabel Diaz, șefa diviziei de mobilitate a UBER în Europa.
Acest lucru ar face ca UBER să înceteze să mai opereze în „sute” din cele 3.000 de orașe din UE pe care le deservește în prezent, a mai adăugat Diaz.
„Ar putea duce la creșterea prețurilor cu până la 40% pentru consumatorii din marile orașe, potrivit propriilor estimări ale Comisiei Europene, și, cu mai puțini șoferi, călătorii s-ar putea aștepta să aibă parte de timpi de așteptare semnificativ mai lungi”, a afirmat executivul UBER.
Noua lege care ar urma să ofere șoferilor drepturi depline de muncă ar forța, de asemenea, UBER să crească prețurile plătite de consumatori, conform acesteia.
Diaz a avertizat cu privire la consecințele propunerii legislative a UE, care ar oferi persoanelor care lucrează pentru platformele digitale – inclusiv șoferilor pentru serviciile de transport și curierilor celor care livrează mâncare – drepturile lucrătorilor cu normă întreagă în mod implicit. Ea a declarat că UBER este „sincer angajată față de modelul social european”, dar a avertizat că hotărâri similare care clasifică șoferii ca angajați în Spania și Geneva au dus la pierderi „devastatoare” de locuri de muncă, conform sursei citate.
„Pentru a gestiona costurile de angajare, UBER ar fi forțată să consolideze orele de lucru pe un număr mai mic de lucrători”, a spus ea.
„Șoferii și curierii ar trebui să candideze pentru un rol liber, în cazul în care există unul disponibil; să se prezinte pentru ture la ore și locuri specifice; să accepte fiecare cursă pe care o primesc; și să fie de acord să nu lucreze pe alte aplicații”, a completat aceasta.
Diaz a negat că modificările aduse legii ar afecta profitabilitatea UBER în Europa. „Nu este vorba despre profiturile UBER ”, a comentat ea.
„Ne-am dovedit deja capacitatea de a ne dezvolta în locuri precum Germania și Spania folosind un model de angajare a terților”, a susținut aceasta.
În ciuda avertismentelor din partea Uber și a rivalilor din sector, precum Bolt, cu privire la normele propuse privind lucrătorii de platformă, oficialii UE au ripostat la ceea ce unii consideră a fi tactici de lobby ale industriei tehnologice.
Nicolas Schmit, comisarul european pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat, la lansarea propunerii, că este vorba de stabilirea unor criterii clare și de examinarea faptelor.
„Dacă platforma este, de fapt, un angajator, atunci persoanele care lucrează pentru ea au dreptul la aceleași drepturi și protecție ca și lucrătorii din lumea «offline»”.
Uber este prezentă și în România, alături de Bolt. Pe lângă acestea, în țara noastră mai activează Glovo și Tazz, dar în domeniul livrărilor de mâncare.
În țara noastră, platformele contractează flote comerciale, care mai departe au angajați.
Mulți dintre angajații acestor companii sunt lucrători din Asia, în special Sri Lanka, Nepal sau Pakistan, iar mulți dintre ei acuză abuzuri grave. Aceștia reclamă că primesc alte sume față de cele negociate, programul de lucru este de câte 10 ore pe zi sau faptul că lucrează câte 6 zile pe săptămână.