Horațiu Cosma (USR): În timp ce abundă știrile despre călători leșinați în trenuri, Ciolacu și Grindeanu visează proiecte faraonice și cai verzi pe pereți

Horațiu Cosma (USR): În timp ce abundă știrile despre călători leșinați în trenuri, Ciolacu și Grindeanu visează proiecte faraonice și cai verzi pe pereți
Sursa foto simbol: Facebook / CFR

În timp ce abundă știrile despre călători leșinați în trenuri, liderii PSD discută despre un tren de mare viteză de la București la Budapesta. E încă o promisiune mincinoasă dacă ne uităm că ministrul Transporturilor e Sorin Grindeanu de la PSD, cel care continuă să rateze jaloanele din PNRR și nu este capabil să cheltuie banii europeni, susține Horațiu Cosma (USR), fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor pe vremea când ministru era Cătălin Drulă (USR).

Cosma a reacționat astfel în contextul în care premierul Marcel Ciolacu, președintele PSD, l-a primit, miercuri, pe omologul său ungar, Viktor Orban, la un prânz privat care a avut loc la Bucureşti. Anunțul a fost făcut de Budapesta. Potrivit unor surse, în cadrul întâlnirii, la care au mai participat Grindeanu și liderul UDMR, Kelemen Hunor, s-a discutat despre un tren de mare viteză București – Budapesta.

USR acuză PSD că iar promite, dar nu face nimic

„Valul de căldură lovește și la palatul Victoria: Ciolacu, Grindeanu și cu Viktor Orban anunță că ne fac TGV de la București la Budapesta. Iar calea ferată românească e ciuruită de mii de restricții de viteză, trenurile antice, mai mult stricate, se târăsc cu viteze demne de bicicletă, iar pasagerii suportă anual milioane de minute întârziere în aceste trenuri transformate în cuptoare fără aer condiționat funcțional vara.

În loc să se ocupe de aceste probleme, Ciolacu și Grindeanu visează proiecte faraonice și cai verzi pe pereți. Vorbe, nu fapte, ca de obicei la PSD”, a susținut Horațiu Cosma, într-un comunicat USR.

Potrivit unui raport al CFR SA, anul trecut trenurile de călători au avut o întârziere totală de 4,3 milioane de minute, cu aproape 1 milion mai mult decât în 2021. Practic, într-un singur an, aceste trenuri au avut întârzieri de 8,17 ani. Iar trenurile de marfă au avut întâzieri în 2022 de 40 de milioane de minute.

Același raport CFR SA mai arată că viteza comercială a trenurilor de călători a fost anul trecut de sub 45 km/h, iar a celor de marfă de puțin peste 15 km/h.

„Nu e de mirare, când tot CFR afirmă că Sorin Grindeanu nu a alocat în 2022 niciun leu pentru reînnoirea căii ferate. Din cele peste 1.000 de puncte periculoase de pe rețeaua feroviară nu a fost eliminat nici măcar unul prin aceste lucrări de reînnoire periodică”, a mai susținut Cosma.

Cum ratează Grindeanu investițiile din PNRR

Fostul secretar de stat l-a acuzat apoi pe ministrul PSD Sorin Grindeanu că a ratat jalonul PNRR privind achiziția de trenuri, jalon ce trebuia îndeplinit în iunie.

Grindeanu ar fi trebuit până acum să semenze contractele pentru achiziția trenurilor noi electrice sau cu hidrogen, a locomotivelor electrice și pentru modernizarea locomotivelor și vagoanelor existente. În loc de asta, Ministerul pe care-l conduce a anulat deja trei licitații.

Horațiu Cosma a mai susținut că Sorin Grindeanu n-a cheltuit niciun euro din PNRR pentru modernizarea magistralelor feroviare Cluj – Oradea și Arad – Timișoara – Caransebeș – lucrările pe contractele semnate anul trecut nici acum n-au început.

În plus, Grindeanu n-a lansat nici licitația pentru reînnoirea și electrificarea liniilor Constanța – Mangalia, Giurgiu – Videle sau Reșița – Voiteg, unde jalonul PNRR de semnare a contractelor se împlinește la finalul anului.

„Domnilor Ciolacu și Grindeanu, lăsați elefanții albi în dulap. Calea ferată românească are nevoie de ”ieri” de miliarde de euro pentru modernizări, electrificări și reînnoiri pe mii de kilometri restanțieri. Soluția există și se numește PNRR, făcut în opt luni de USR. Mai trebuie și implementat”, le-a transmis Horațiu Cosma celor doi lideri PSD.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`