Dincolo de acuzații și prejudecăți: Cum arată, de fapt, mandatul lui Nicușor Dan la Primăria Capitalei. Ce a făcut acesta de când a fost ales

Dincolo de acuzații și prejudecăți: Cum arată, de fapt, mandatul lui Nicușor Dan la Primăria Capitalei. Ce a făcut acesta de când a fost ales
Foto: Nicușor Dan / Facebook

Un răspuns detaliat al Primăriei Municipiului București (PMB) pentru Cotidianul arată ce a făcut Nicușor Dan de când e primar general. Jurnalistul Cornel Nistorescu și-a amintit de această corespondență, din luna martie a acestui an, în contextul în care social-democrata Gabriela Firea l-a tot acuzat de mai multe ori pe Nicușor Dan că nu a făcut nimic, iar pe fondul scandalului „azilelor groazei”, ea a denunțat o campanie de discreditare a sa pentru a nu mai putea candida anul viitor la alegerile pentru Primăria Capitalei.

„Cînd am citit mesajul de adio al Gabrielei Firea, în care madam Pandele încerca să joace rolul de eroină tragică, mi-am adus aminte de o corespondență a redacției Cotidianul din luna martie a acestui an. (…) Să vă arăt ce s-a ales din solicitarea noastră către PMB și către primarul Nicușor Dan. Trebuie să precizez că atît eu cît și colegii mei nu avem și nu am avut nici o legătură cu primarul Nicușor Dan. Ba am crezut, ca toți bucureștenii, că primarul capitalei doarme în post și mai mult se face că lucrează.

Nu vreau să trăiesc într-o glumă a celorlalți și să comit deliberat o nedreptate. Drept pentru care public răspunsul primit. El ar putea să răstoarne doar o parte din prejudecățile privitoare la Nicușor Dan, un om tăcut, închis, speriat de bombe și incapabil să comunice cu bucureștenii care l-au ales, dar care nu merită disprețul celor care repetă placa susținută de madam Pandele și de televiziunile care o tămîiază”, a scris jurnalistul Cornel Nistorescu, apoi a redat corespondența dintre Cotidianul și Primăria Generală sub conducerea lui Nicușor Dan.

Cotidianul a vrut să afle trei lucruri:

  • care sunt proiectele importante finalizate sau aflate în execuție în timpul mandatului lui Nicușor Dan
  • care sunt proiectele importante ce urmează a fi declanșate până la sfârșitul mandatului său
  • care sunt obiectivele și proiectele realizate în mandatele deținute de Sorin Oprescu și Gabriela Firea în mandatele lor la PMB.

Ce a făcut Nicușor Dan de când e primarul general al Capitalei

Primăria Generală nu a răspuns la acest ultim punct, dar a dat explicații detaliate cu privire la proiectele la care lucrează acum, sub conducerea lui Nicușor Dan:

I. La această dată (martie 2023- n.r) se află în diferite stadii de execuție următoarele proiecte de investiții:

1. Pasaj rutier Doamna Ghica – S-a finalizat montarea tablierului metalic la Pasajul Doamna Ghica, iar la începutul acestei toamne se va circula pe acest pod. Tramvaiul 21 revine pe vechiul traseu de la 1 aprilie. După ce se va termina etapa de montaj, se va suprabetona și asfalta podul, se vor realiza marcajele rutiere și sistemele de iluminat, iar apoi pasajul va fi deschis traficului rutier. Pasajul Doamna Ghica, parte importantă a inelului median, permite realizarea legăturii între zona de nord și zona de sud a orașului, iar pasajul construit, pe direcția Pipera – Piața Delfinului, va asigura continuitatea traficului pe strada Doamna Ghica, peste șoseaua Colentina, pe care o va supratraversa.

2. Penetrație Prelungirea Ghencea – Domnești și Supralărgire Bulevardul Ghencea între Str. Brașov și Terminal Tramvai 41 – Stadiul actual al proiectului Prelungirea Ghencea este următorul: Tronsonul 1- Realizat 25%, Tronsonul 2 – Realizat 90%, Tronsonul 3 – Au fost finalizate exproprierile și demolările în vederea începerii lucrărilor.

De asemenea, Primăria Municipiului București are în derulare Proiectul de investiţii “Reabilitarea sistemului de termoficare al Municipiului București (șapte obiective însumând o lungime de traseu de 63 km)”, compus din șapte obiective de investiții aflate în diverse stadii, două dintre ele având stadiul de execuție 100%.

În plus, Compania Municipală Termoenergetica București, de la începutul anului 2022 până în prezent, a înlocuit cu angajații proprii și firme terțe 16,910 kilometri de rețea primară (13,693 kilometri prin forțe proprii + 3,217 kilometri prin firme terțe) și circa 52 kilometri din rețeaua secundară.

În anul 2021, au fost înlocuiți 20,035 kilometri din rețeaua primară și 45,938 kilometri conducte din rețeaua secundară. În anul 2020, au fost înlocuiți 12,758 kilometri din rețeaua primară și 53,024 kilometri conducte din rețeaua secundară. În anul 2019, au fost înlocuiți 15,051 kilometri din rețeaua primară și 36,9 kilometri conducte din rețeaua secundară. În anul 2018, au fost înlocuiți 11,255 kilometri din rețeaua primară și 48,726 kilometri conducte din rețeaua secundară, iar în 2017 au fost înlocuiți 11,515 kilometri din rețeaua primară și 50,861 kilometri conducte din rețeaua secundară. În anul 2016, au fost înlocuiți 10,037 kilometri din rețeaua primară și 39,174 kilometri conducte din rețeaua secundară.

Pentru Regia Autonomă de Distribuție a Energiei Termice (RADET), având în vedere faptul că, la sfârșitul anului 2019, RADET a intrat în insolvență, valoarea investițiilor din surse proprii, în cei trei ani de funcționare ai Companiei Municipale Termoenergetica Bucureşti S.A. se ridică la aproximativ 39.000 mii lei (38.715,43 mii lei). Cheltuielile realizate pentru efectuarea lucrărilor de mentenanță preventivă și corectivă, cu forțe proprii ale companiei au însumat pentru anii 2020, 2021 și 2022 (ianuarie – noiembrie) o valoare de 285.979,06 mii lei.

3. Podul Mare Parcul Cișmigiu – A fost reabilitat Podul Mare din Cișmigiu, un simbol al parcului monument istoric. Acesta nu a fost niciodată reabilitat până acum, fiind făcute doar mici reparații.

4. Modernizare peroane pe traseul liniei de tramvai 41 – Proiectul de modernizare presupune adaptarea refugiilor la noile tramvaie Imperio produse de Astra Vagoane. Până în prezent au fost modernizate 12 peroane din cele 14 peroane aferente liniei de tramvai 41.

5. Finalizare obiectiv: Reabilitare sistem rutier și linii de tramvai B-dul Aerogării – bucla de întoarcere tramvai 5 – Au început lucrările pentru continuarea și finalizarea proiectului de reabilitare a buclei de tramvai de pe bulevardul Aerogării. Termenul de finalizare este vara acestui an. De asemenea, se vor moderniza linia de tramvai, rețeaua de contact și peroanele, se vor reface canalizația pentru semafoare, carosabilul și trotuarele și se va moderniza cu tehnologie de tip LED sistemul de iluminat public.

6. Amenajare, reabilitare şi refuncţionalizare sală de spectacole Teatrul ”Ion Creangă” – Proiectul are o valoare de 20.8 milioane lei (cu TVA) și își propune modernizarea generală a sălii de teatru, conform cerințelor actuale ale acestui tip de destinație. Clădirea nu are regim de monument istoric, dar se află în Zona Construită Protejată nr.28, „zona Amzei”. Costurile angajate până în prezent sunt de 10.58 milioane lei (cu TVA) pentru un stadiu de execuție 75,8%, iar sursa de finanțare este bugetul local/alte surse. Finalizarea proiectului este estimată conform contractului în 2023.

7. Consolidare, reabilitare, extindere şi restaurare fațadă imobil Bd. Regina Elisabeta nr. 29 – 31, sector 5 – Valoarea actualizată a contractului este de 42.208.893,77 lei exclusiv TVA. În prezent, stadiul este de 54%. La această dată, execuția lucrărilor este sistată. Ne aflăm în procedura de încetare a contractului (din cauza unor neînțelegeri cu constructorul). După încheierea acestei proceduri, vom relicita această lucrare. Clădirea face parte din Ansamblul de Arhitectură B-dul Elisabeta, porțiunea cuprinsă între B-dul I. C. Brătianu și Bd Schitu Măgureanu, ce figurează în Lista Monumentelor Istorice cu statut de monument istoric.

8. Restaurare şi punere în valoare a Palatului Voievodal „Curtea Veche” din Str. Franceză nr. 21-23, sector 3 – A fost în consultare publică și s-a finalizat caietul de sarcini. Va fi lansată în curând licitația pentru continuarea lucrărilor de restaurare și punere în valoare a Palatului Voievodal – „Curtea Veche”.

II. Proiectele importante ce urmează a fi declanșate până la sfârșitul mandatului lui Dan:

1. Modernizare magistrale de termoficare aparținând SACET București, obiectiv 1 – Obiectiv 5 – 9,17 km – Valoarea proiectului este de 256.510.283,02 lei cu TVA. La această dată, documentația pentru achiziția serviciilor de proiectare și execuție, a fost finalizată, urmând ca după aprobarea strategiei de contractare să fie publicată în sistemul electronic SEAP.

2. Extinderea infrastructurii de tramvai în zona Unirii – Au fost atribuite contractele pentru elaborarea Studiilor de Fezabilitate ce vizează extinderea infrastructurii de tramvai în Capitală pe o lungime de traseu de 15 km, pentru a face conexiunea între zone importante ale orașului. Procedura de achiziție publică a fost împărțită în patru loturi.

3. Extindere Inel Median sud-est rețea linie de tramvai – Proiectul presupune extinderea liniei de tramvai cu cca. 10,8 km. La această dată procedura de achiziție publică pentru realizarea unui studiu de fezabilitate privind: Lot 2 – „Extindere Inel Median sud-est rețea linie de tramvai” a fost finalizată. Contractul de prestări servicii a fost atribuit firmei S.C. Metrorex, la o valoare de 3.977.000 lei fără TVA și presupune: realizare PUZ și realizarea studiului de fezabilitate.

4. Modernizare și accesibilizare 7 peroane stații de tramvai – Se vor înlocui peroane vechi, deteriorate și vor fi moderniza stații de tramvai

5. Finalizare Refacere şi modernizare patinoar artificial Mihai Flamaropol – În urma rezilierii contractului inițial de execuție, Municipiul București şi-a propus refacerea şi modernizarea Patinoarului Mihail Flamaropol şi realizarea unui patinoar modern pentru sporturi pe gheață, MB a realizat o expertiză în urma căreia a reieșit că se pot continua lucrările, conform proiect inițial, dând și soluții pentru lucrările efectuate greșit de contractantul inițial. La această dată, se află în lucru realizarea documentației de achiziție publică privind revizuire proiectului și finalizarea lucrărilor de execuție pentru obiectivul de investiții. Patinoarul va avea o suprafață desfășurată de aproximativ 9500 mp, cu o capacitate de 3100 locuri, inclusiv VIP. De asemenea, acoperișul viitorului patinoar va fi pietonal, sub formă de relief artificial orientat spre lacul din imediata vecinătate. Pe teren, se va asigura şi o zonă de parcare în aer liber pentru aproximativ 82 autoturisme.

6. Reconfigurare intersecție Șos. Colentina – Șos. Fundeni – Șos. Andronache-Str. Gherghiței și reconfirgurare intersecție Piața Libertății, sector 4, București – Au fost atribuite contractele de achiziție publică pentru serviciile de elaborare DALI (documentații de avizare a lucrărilor de intervenții), în vederea reconfigurării pentru cele două intersecții importante din oraș. Aceste documentații vor sta la baza întocmirii ulterioare a proiectului tehnic pentru execuția lucrărilor.

7. A fost semnat contractul pentru elaborarea unui “Master plan piste biciclete la nivelul Municipiului București” – Prin acest document strategic, vor fi stabilite direcțiile de dezvoltare a infrastructurii aferente utilizării bicicletei ca mod de transport alternativ urban și vor fi identificate traseele optime pentru realizarea unei rețele extinse de piste pentru a încuraja utilizarea bicicletei. Master planul va fi elaborat de F.I.P. Consulting SRL, valoarea contractului fiind de 530.000 lei fără TVA, iar termenul de elaborare de 12 luni. Până la această dată, PMB a realizat mai mulți kilometri de piste de biciclete:

8. A fost atribuit contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate “Realizare infrastructură pentru transport verde – piste pentru biciclete în Municipiul București” – Proiectul inițiat și pregătit de PMB constă în realizarea a 5 trasee prioritare conform PMUD, totalizând 13 km cale dublă (26 km cale simplă). Studiul de fezabilitate aflat în curs de elaborare va prezenta scenariile/soluțiile tehnice și impactul lor asupra mobilității.

9. Stații de reîncărcare vehicule electrice – Municipiul București a semnat un Contract de servicii elaborare documentație tehnico-economică faza de studiu de fezabilitate – stații de încărcare, cu SC FOCUS SECURITY SYSTEM SRL. Valoarea contractului este de 98.000,00 lei fără TVA. Vor fi amplasate 50 de stații de încărcare, în 11 locații ale municipiului București. La această data, contractual este sistat până la obținerea certificatelor de urbanism.

10. Modernizare/reabilitare depouri autobuze – Municipiul București are în pregătire măsurile complementare aferente proiectelor de achiziție a 100 de autobuze electrice, care implică investiții necesare amenajării depourilor Berceni, Bujoreni și Bucureștii Noi pentru deservirea autobuzelor electrice, conform HCGMB nr. 376/2018. Astfel, funcționarea celor 100 de autobuze electrice va necesita asigurarea infrastructurii necesare alimentării stațiilor de încărcare lentă aferente autobuzelor electrice. În acest sens, a fost demarată procedura de achiziție privind serviciile de elaborarea documentație tehnico-economică faza Studiu de fezabilitate pentru:

Proiecte începute sau care vor fi demarate de PMB

Primăria Capitalei a detaliat apoi și care sunt proiectele importante care au fost demarate sau vor fi demarate până la sfârșitul mandatului lui Nicușor Dan:

1. Achiziționarea unui număr de 20 echipamente necesare producerii de energie termică constând în construcții modulare provizorii – Se propune amplasarea de capacități modulare de producere de energie termică în punctele critice din rețea, care pot asigura confortul termic al populației deservite de aceste puncte termice. După aprobarea Studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico economici se poate demara procedura de achiziție publică privind elaborarea proiectului tehnic.

2. Modernizarea a 50 Km linie de tramvai (15 proiecte) – Vom relua licitația pentru reabilitarea liniilor de tramvai unde nu s-au prezentat ofertanții. Am lansat deja în consultare publică caietul de sarcini pentru modernizarea celor 4 loturi de linii de tramvai în zonele intens circulate din București. Pentru celelalte 11 loturi la care avem deja ofertele, licitația este în etapa de evaluare a acestora. Proiectul reabilitării celor 50 de km de linii de tramvai este cea mai mare achiziție publică realizată vreodată de Primăria Capitalei.

3. Reabilitare sistem rutier pe Str. Barbu Văcărescu și Str. Căpitan Av. Alexandru Șerbănescu de la Șos. Ștefan cel Mare la Pod Băneasa (linia 5) – În curând, va fi lansată licitația pentru proiectarea și execuția reabilitării liniei 5 de tramvai, parte a obiectivului de investiții „Reabilitarea sistemului rutier pe Str. Barbu Văcărescu și Str. Căpitan Av. Alexandru Șerbănescu de la Șos. Ștefan cel Mare la Pod Băneasa”.

4. Reabilitare Corp A + Corp B Maternitatea Bucur secția internă a Spitalului Clinic de Urgență Sfântul Ioan București – Proiect finanțat prin PNRR. În urma semnării contractului de finanțare, au fost actualizați indicatorii tehnico- economici ai investiției. Termenul de finalizare a investiției finanțate din PNRR este iunie 2026. La acest moment, se află în pregătire procedura pentru achiziția serviciilor de proiectare și execuție lucrări.

5. Clădiri ce se vor consolida anul acesta prin Administrația Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic – Anul trecut au fost efectuate expertize tehnice și reexpertizări seismice pentru 51 de imobile. Anul acesta, continuam procesul de expertizare și se afla în teren echipele la alte 6 imobile. AMCCRS are 100 de imobile în diferite etape de implementare a măsurilor de consolidare. Finanțare obținută până în prezent prin PNRR pentru consolidarea seismica în valoare de peste 50 milioane euro; Anul acesta se reiau lucrările de consolidare pentru 10 imobile din București, iar alte 16 clădiri vor intra în lucru etapizat, chiar din această primăvară.

6. „Modernizarea și extinderea sistemului de semaforizare inteligentă (Managementul Traficului București-Ilfov) BTMS și prioritizarea vehiculelor de transport public, în vederea creșterii siguranței rutiere, fluidizării traficului și reducerii poluării” – Proiect aprobat pentru finanțare în cadrul PNRR. Am semnat contractele de finanțare prin PNRR pentru modernizarea și extinderea Sistemului de Semaforizare Inteligentă din Capitală (BTMS). Valoarea totală a proiectelor este de aproximativ 25 milioane de euro, din care fonduri nerambursabile 12,5 milioane euro. Modernizarea sistemului de semaforizare inteligentă din București se realizează în patru etape distincte.

7. „Sistem ITS integrat Smart& Green Mobility pentru Regiunea București-Ilfov – informarea călătorilor in stațiile de transport public” – Proiectul a fost depus pentru finanțare în cadrul PNRR. În acest sens, a fost semnat contractul de finanțare între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și Municipiul București. Proiectul vizează informarea călătorilor în stațiile de transport public din municipiul București, constând în dotarea a peste 1000 stații cu panouri de informare dinamică în timp real. Valoarea totală a proiectului este de 33.293.852,86 lei. La această dată este în pregătire documentația de atribuire pentru achiziția de servicii elaborare SF.

8. Construire Sala Multifuncțională – Arena Polivalentă – Proiectul investițional presupune construirea unei săli multifuncționale cu o capacitate de aproximativ 20.000 locuri situată pe B-dul Basarabia nr.37-39, în incinta Complexului sportiv „Lia Manoliu”, în imediata apropiere a Arenei Naționale. Valoarea investiției este estimată la 658.191 mii lei (cu TVA). După obținerea transmiterii în administrarea Consiliului General al Municipiului București a turnului de parașutism, care se află în administrarea Ministerului Transporturilor – Aeroclubul României se poate trece la realizarea obiectivului.

9. Expertiza la Pasaj rutier superior denivelat Basarab în vederea recepției la terminarea lucrărilor – Am atribuit contractul pentru finalizarea serviciilor de expertizare tehnică, astfel încât, după mai mult de un deceniu, recepția acestui obiectiv de investiții să poată fi finalizată. După finalizarea raportului de expertiză, acest pasaj va putea fi preluat de Administrația Străzilor și va fi, în sfârșit, reparat și administrat. Valoarea estimată este de 248.500 de lei fără TVA, iar durata expertizei este de 60 de zile calendaristice de la emiterea ordinului de începere.

10. Prelungire Str. Brașov între Prelungirea Ghencea și Șos. Alexandriei – Contractul pentru realizarea unui studiu de fezabilitate a fost încheiat cu COMPANIA MUNICIPALA ENERGETICA SERVICII BUCURESTI cu o valoarea de 375.883,10 lei fără TVA, cu o durată de 120 zile calendaristice. La această dată, contractul este sistat până la obținerea Certificatului de Urbanism.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`